Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til samarbejdsaftale

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg står overfor et muligt samarbejde mellem mit firma og en privatperson. Meningen er at mit firma (der er kun mig), skal programmere en portal, hvor jeg så skal have en procentdel af de fremtidige indtægter. Vi skal naturligvis have udformet en formel samarbejdsaftale mellem parterne, og det er her I forhåbentligt kommer ind i billedetSmile

Hvad skal jeg huske at få med, og hvor kan der være faldgrubber? Vi er naturligvis klar over at der skal noteres hvor lang tid samarbejdet skal vare, hvornår det skal tages op til genovervejelse samt hvordan vi håndterer betaling, men det er jo næppe nokSmile

På forhånd tak for hjælpen

 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Du kan blandt andet overveje at regulere følgende:

Indledende afgrænsning/definering af dine programmeringsydelser, skal du yde efterfølgende support mv.

Pligter for din samarbejdspartner til at opretholde portalen, i hvilket omfang må programmeringen benyttes til andre portaler (hvis man i det hele taget teknisk kan det), hvad skal din samarbejdspartner foretage sig af vedligeholdelse/markedsføring af portalen som minimum (jeg forstår at din indtægt afhænger af, at der vil være en rimelig konstant aktivitet på portalen)

Som du selv er inde på, skal I regulere betalingen og afregningstaksten. Det er bestemt heller ikke uvæsentligt, at I nøje får defineret/afgrænset på hvilket grundlag at din indtægt skal beregnes (omsætningen, dækningsbidrag eller ? Her kan der være en potentiel faldgrube, hvis din indtægt beregnes på grundlag af et nøgletal langt nede i resultatopgørelsen, da det så vil være muligt at drage omkostninger ind forinden for din samarbejdspartner og dermed minimere dit indtægtsberegningsgrundlag).

Hvordan skal du have sikkerhed for dine betalinger ? Acontoafregning mv. kombineret med et upfront beløb som engangsbetaling. Garantier, selvskyldnerkaution fra din samarbejdspartner ?

Pligt for din samarbejdspartner og ret for dig til indsigt i regnskabstal, herunder at din revisor får adgang til gennemgang om nødvendigt.

Er det en dansk samarbejdspartner ? Ellers en lovvalgsklausul, der udpeget dansk ret.

Stillingtagen til om tvister skal afgøres ved voldgift eller ved de almindelige domstole.

Håber at du kan bruge mit input

Vh Peter - Advokat Århus

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Advokat Århus:
Hvordan skal du have sikkerhed for dine betalinger ? Acontoafregning mv. kombineret med et upfront beløb som engangsbetaling. Garantier, selvskyldnerkaution fra din samarbejdspartner ?

Her er jeg ikke helt med. Hvilke former for krav kan jeg stille mht. sikkerhed for betalinger? Jeg er temmelig sikker på at vi aftaler at jeg får et engangsbeløb for at programmere portalen. Beløbet forfalder så den dag sitet er oppe og klar til brug. Hvad forstås ved selvskyldnerkaution?

Peter - Advokat Århus:
Stillingtagen til om tvister skal afgøres ved voldgift eller ved de almindelige domstole.

 Hvad er standard og fordele og ulemper ved de to former? Kender ikke helt princippet bag voldgift.

 

I øvrigt mange takSmile

 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg skriver, at du skal forsøge at få sikkerhed for dine betalinger, var det egentlig et forsøg på at få dig til at overveje risikoen ved at aftale, at du løbende honoreres af indtægten. Nu ved jeg ikke, hvor store beløb vi taler om - men du kan i realiteten næppe stille de store krav med hensyn til sikkerhed for de løbende betalinger. Hvis I imidlertid har en ide om, hvor meget de forventede indtægter bliver, kan du naturligvis forsøge at kræve en bankgaranti, der løbende nedskrives i takt med, at du modtager indtægter. Herudover må din "sikkerhed" bestå i, at du sørger for at sidde tæt på forretningen og sørger for at have indsigt i virksomhedens økonomiske forhold, at din revisor får mulighed for at kontrollere indtægter mv. Det er dog ganske omfattende, hvis det blot er et mindre økonomisk samarbejde. Men en mulighed.

Selvskyldnerkautionen har relevans, hvis din samarbejdspartner driver sin virksomhed i selskabsform. I så fald indebærer selvskyldnerkautionen, at du kan kræve din samarbejdspartner personligt, hvis han selskab ikke betaler.

Fordelen ved voldgift er, at det typisk går hurtigere end en almindelig retssag, og at der gælder større formfrihed med hensyn til at aftale processen. Herudover er voldgift ikke offentlig. Ulempen er, at det er dyrere, ligesom der ikke er appelmulighed, medmindre man har aftalt dette.

 

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt ny på det her område, så jeg skal lige have forklaret hvordan en bankgaranti fungerer i praksis. Er det en kassekredit der bliver udstedt eller hvorledes?

Min partner, så vidt jeg er orienteret (vi er på et meget tidlig stadie), kun privatperson, så samarbejdet skal fungere således, at mit firma yder ham en service, så ved ikke om selvskyldnerkaution har relevans her?

 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

En bankgaranti er ikke en kassekredit. Ved at udstede en bankgaranti garanterer banken over for dig, at banken vil betale dit tilgodehavende, hvis din samarbejdspartner ikke kan. Derfor koster det også noget for din samarbejdspartner at få banken til at udstede en sådan garanti. Bankgarantien har derfor nok kun praktisk relevans, hvis jeres samarbejde har en vis økonomisk størrelse, ellers er det ganske enkelt for dyrt.

Hvis din samarbejdspartner optræder som privatperson, har selvskyldnerkaution fra ham ingen relevans. Han hæfter i så fald allerede personligt for aftalens opfyldelse. Selvskyldnerkaution fra en tredjeperson til sikkerhed for hans forpligtelser vil derimod kunne være et relevant alternativ.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu står vi så der, hvor min samarbejdspartner godt vil gå med til en bankgaranti det første år, men kun på 50.000 kr. Det kan jeg så vælge at tage eller lade være, men findes der andre muligheder for mig, så jeg står lidt bedre stillet, i forhold til det han mener og stiller mig i udsigt?

 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger vel i høj grad af, hvor meget privision som du forventer at modtage. Desuden kan du i givet fald supplere med en bestemmelse om, at bankgarantien skal genforhandles. Du må jo se, hvad der er muligt at komme igennem med.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså vi snakker omkring 200.000 - 250.000 kr. årligt. Grunden til at jeg spørger om der eksisterer andre muligheder end en bankgaranti er naturligvis at det er første gang at jeg står i den her situationSmile

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)