Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Citater

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

 Jeg har tænkt på at få produceret nogle flot designede postkort med citater fra kendte mennesker, som jeg vil sælge i diverse forretninger, spørgsmålet er så bare om det er lovligt?

 Er der nogle herinde som kender til regler/love om citater?

Jeg har allerede været inde på diverse internetsider, men kan ikke helt forstå lovsprogEmbarrassed, så hvis nogle kan fortælle med helt almindelige danske ord om det er lovligt ville jeg blive super glad.

 På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej.

 Jeg er forfatter og har bl.a. skrevet bogen "Dyrk dit talent", hvor jeg gerne ville bruge citater af kendte mennesker. Citaterne stammer fra bogen "Den store citatbog" af J.B. Holmgård udgivet på Hans Reitzels Forlag.

 Jeg kontaktede forlaget og spurgte. Svaret dengang (1999) var, at jeg gerne måtte citere, hvis jeg på første side nævnte, at citaterne stammede fra denne bog. Jeg ved selvfølgelig ikke, om reglerne er ændret siden dengang.

 Hvis du har tænkt dig at bruge citater fra samme bog, kan du måske nøjes med at kontakte forlaget og få et skriftligt tilsagn om, at du må bruge citaterne.

Hvis citaterne stammer fra et andet sted, håber jeg, du får et svar du kan bruge af en mere lovkyndig Amino end mig.

 

Held og lykke med projektet.

 

Sommerhilsen

Anne Øgendahl

 

 

Freelance tekstforfatter, artikelskribent, taleskriver, forfatter www.taler.mono.net

Fra Stakroge
Tilmeldt 14. Oct 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ophavsretslovens § 22 lyder sådan: ”Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet”. 

Citat taget fra nedenstående link, hvor det også er forklaret lidt bedre.

http://www.copydan.dk/DK/Copydan/Juridiske_emner/Maa_man_noget_uden_vederlag.aspx

Ellers kan du ringe til CopyDan og spørge ad. De gange jeg har været i tvivl, der har jeg ringet og snakket med utroligt venlige medarbejdere.

Hilsen Helene

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)