Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kursus om islam og udlændinge i dansk erhvervs - og foreningsliv.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Apr 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,  

Efter nogle år i erhvervs - og foreningslivet er vi kommet frem til et mindre hul i dansk erhvervsliv.  

Som etniske danskere er det "sjovt" at se hvor lidt "almindelige danskere" egentlig ved om udlændinge, deres kulturmønstre, traditioner og religioner. Mange får et kulturchok når de får en ny muslims eller etnisk kollega på arbejdet og har lidt svært ved at forstå hvordan bestemte ting skal takles - "hvorfor holder i ramadan" - "hvorfor spiser i ikke svinekød" osv. Andre er meget fordomsfulde og tror på alt hvad de hører om muslimerne i medierne. Derudover, så er der mange institutioner der har mangel på almen viden om indvandrere i Danmark og deres normer, hvorfor de tit og ofte misfortolker episoder og er handlingslammede.  

Vi er en gruppe etniske akademikere, der efter flere år på arbejdsmarkedet, som iværksættere, ledere, studerende og foredragsholdere har set denne mangel på belysning. Der er en berøringsangst for dette emne i mange virksomheder og foreninger, hvor vi med en kursusvirksomhed kunne være med til knække nogle barriere og evt. nogle fordomme. Kurserne kunne sprede sig ligefra almen viden om islam og etniske danskeres kulturer og traditioner til hvordan man tackler bestemte episoder om etniske danskere på en arbejdsplads - privat og offentlig, forening (fodboldklub etc.). Også hvordan man handler med etniske danske iværksættere, da der tit og ofte er folk der kommer forkert i byen og tror de handler med et "dansk firma" bare fordi de har et dansk cvr. nummer ;) Og tag ikke fejl, der er mange store, meget store etniske danske virksomheder i Danmark.  

Er jeg helt galt på den, eller er der andre der sidder med rigtig mange spørgsmål om islam, traditioner osv., man ikke tør/gider spørge om på arbejdspladsen, og er der andre her i forummet, der tror de vil få gavn af kurser på arbejdspladsen om disse emner. 

Vores kurser er politisk og religiøst 100 % uafhængige og skal fungere som problemknusere og information om hvordan man løser problemstillingerne praktisk.   

Dette er en helt ny ide, som starter op her i løbet af august, så er meget interessert i at høre om ideer og forslag til emnet og om det overhovedet er noget i tror kunne have interesse.  

 

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa :-)..

Svært emne, vil jeg lige starte med..!

Jeg kan godt se hullet jo.. men jeg ved ærlig talt ikke hvor mange 100% danske virksomheder der ville synes det var interessant...
I øjeblikket er der meget 'Nu skal I danskere / europæere forstå hvordan Islam fungerer og det skal I altså rette jer ind efter!' ... Jeg tvivler på hvor mange danskere der gider høre på den slags prædiken p.t.. Det er selvfølgelig muhammed-sagen, som har lavet grobund for meget af det, men det er sku lidt trættende alligevel.. (Jeg stemmer IKKE på DF, skal jeg lige hilse at sige!)

Jeg ved godt at det er politisk og religiøst uafhængigt - men hvis det var det, så stod der både en kridhvid dansker og en mørk udlænding på podiet til jeres arrangementer.. .:) Kan I følge mig?

I skal være meget skarpe på at det er ren 'hands-on' problemløsning, ingen prædiken, og pas på at I ikke kommer til at sælge budskabet om jeres koncept, så det handler om at udlændinge er et problem. Der skal være en meget positiv indgangsvinkel til kurset/foredragene, ellers tror jeg danskerne står af.

Det var min feedback - tag hvad I kan bruge.

Mvh Christian 

 

 

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Fra Rønnede
Tilmeldt 24. Jul 08
Indlæg ialt: 350
Fra  Altan-Inspiration - Fordi GRØNT er det nye SORT Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med dig.

Jeg synes, det er en super idé. Det gamle slogan om at "Samtale fremmer forståelsen" er jo helt rigtigt. Tror måske det ville være en god idé at starte med kurser til det offentlige samt foreningslivet. Også størrer danske virksomheder kan have interesse i dette. Tag kontakt til dem og spørg!

Kunne man tænke sig en mulighed for at lave en slags "venskabs-portal", hvor det er muligt at få nye venner/veninder med anden etnisk herkomst?  Mange jobs bliver jo besat pga. personlige relationer. Og personlige relationer er også en effektiv måde at nedbryde fordomme på :-)

I ønskes alt muligt held og lykke!

Lotte A

Fra København K
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 498
Fra  Tame Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Planday - Nem og mobil vagtplanlægning

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Har svært ved at forstå hvorfor jeg har brug for det? Jeg smækker også døren når Jahovas vidner ringer på. Smile

Tilmeldt 13. Apr 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Tak for jeres respons.

Det lader til at i misforstår vores projekt/kursuside. Der er ingen, der er ude på at forkynde eller noget, der tilnærmelsesvis kommer tæt på. Vi vil bare tilbyde kurser i hvordan udlændinge - drop det politisk korrekte og kald det hvad det er: udlændinge, handler som de gør. Mit indtryk er, at inderst inde, så sidder den almene dansker med så mange spørgsmål, som han/hun egentlig gerne vil have svar på, men ikke tør spørge en udlænding, da han er bange for at blive kaldt racist og pga. berøringsangst. Bliver altid overrasket over hvor meget, selv mine danske barndomsvenner har på hjertet, når de endelig får taget sig sammen og får spurgt. Desuden er det også derfor jeg skriver indlægget her, netop for at vide om jeg tager fejl, eller om der er virksomheder eller personer, der kunne finde det interessant.

Vi vil ikke kun forklare om religion, vi vil egentlig meget hellere snakke om normer og traditioner - altså hvorfor handler de som de gør, hvordan tackler man dette problem osv. Skal siges, at vi udover vores baggrund som iværksættere, erhvervsleder og akademikere, også har en baggrund som socialt opsøgende medarbejdere og foredragsholdere i mange år - og nej, vi er ikke nogle af dem, der har været i TV, vi synes også de er meget utydelige og har svært ved at skelne os i dem.

Jeg er meget interesseret i at holde et et helt uforpligtende og gratis foredrag/kursus hos evt. interesserede virksomheder, for derved at få noget feedback. Og som sagt, er vores kurser ikke om islam (ikke nødvendigvis), men om hvordan man løser problemer eller hvorfor folk gør som de gør i dagligdagen.

Lad os tage et eksempel: Du har som virksomhed bedt dit revisionsfirma bedt om at få en revisor ud at kigge på dit regnskab. Dagen revisoren skal komme, ser du at revisoren er muslimsk kvinde med tørklæde. Går vi i panik, skal vi give hende hånden, må hun sidde sammen med os og andre mænd i frokoststuen, hvad må hun spise osv? Hertil er der offentlige, internt i virksomheden osv. Det er sådanne ting vi vil holde kurser om....

 

 

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg må indrømme at jeg ikke tror på ideen.

Efter min mening vil "fronterne" blive trukket skarpere op, jo mere der tales om det.

Jeg har arbejdet sammen med mange "etniske", og stort set alle fungerer fint i det danske samfund, og er faktisk mere trætte af den evindelige integrationssnak end de "indfødte".

Det bliver først et problem når nogen påstår at det er et problem.

Personligt ville jeg ikke bruge tid på et sådant kursus. Jeg vil hellere tale med "vennerne" på en naturlig måde, så virker det også begge veje.

P.S.: Det vi kalder en ghetto i Danmark, kaldes en "hyggelig danskerkoloni" når det er danskere i udlandet.

Men held og lykke med det alligevel Geeked

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)