Nu har vi i vores virksomhed hovedvægt på emballage - men vi har jo også lidt kontorartikler, så jeg ved jo lidt om det!
De kontorartikler vi sælger er primært til vores kunder som køber fx nogle papkasser og så skal de lige bruge en lineal eller en saks eller hvad ved jeg og så er det nemmest for dem at købe det hele samlet. Det er ikke produkter som vi selv får fremstillet, men produkter vi køber fra en svensk grossist.
Problemet med kontorartikler er at folk vil kunne købe det hele samme sted - man gider ikke bruge tid på at købe en printerpatron ét sted, en kuglepen et andet sted og labels et tredie sted..
Derfor bliver man nød til at have et meget stort udvalg.. Fx skriveartikler alene findes i rigtige mange varianter - sprittusser, her skal du have måske 5 forskellige farver i 5 forskellige tykkelser, så er der forskellige whiteboard tusser, så er der kuglepenne, blyanter, bly i flere tykkelser, stoftblyanter, filtpenne m.m. - hertil kommer faxpatroner, kopipapir, fotopapir, indtægtsbilag, papirkurv, kontorstol, hulmaskiner, linealer, kalendere osv. osv.
Prøv at tage forbi et kontorcenter og se hvor mange varenumre de egentlig skal have på lager.. du kan også kigge på fx Lomax.dk som primært sælger kontorartikler.
Så den største udfordring ved kontorartikler er, at man skal have rigtig mange varer på lager = høje udgifter + varer som måske ikke bliver solgt inden fx limstiften er blevet tør og ikke dur.
Så du kan godt se, hvis du selv skal importere disse 5000-10.000 varenumre fra Kina, skal du godt nok ligge inde med meget!
Jeg vil i stedet foreslå dig at finde varerne i Kina og sælge dem som grossist til sådan nogle som fx. os.
Der findes på markedet nogle kendte, fastslåede mærker som er lidt for dyre - meget få grossister der importere fra fx Kina - og nogle af de store kæder importere selv deres produkter..
Men sådan nogle små/mellemstore virksomheder som os bliver nød til at at købe enten hos dem der er lidt for dyre - eller hos dem der ikke er ret mange af og som ikke har særligt stort udvalg!
Og vi har ikke lyst til at bruge en masse tid og penge på selv at importere, da vi ikke kan tage stor nok mængde til at få prisen rigtig + vi vil bruge vores energi på emballage/indpakning, kontorartikler er kun lidt ekstra bonus for os.
Så hvis du finder nogle spændende produkter, hvor kvaliteten er i orden, er du velkommen til at skrive/ringe til mig - så skal jeg se, om vi kan blive din første kunde ;-)
Alternativt er det nok nemmere at starte op med at sælge kontorartikler til private - fx skolestarts-pakker med skoletaske, blyant,. viskelæder osv., hvor det gælder om at finde sjove/flotte ting og ikke så meget om at have stort udvalg.