Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkere

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde, der med overlæg ikke har betalt en faktura, og som jeg ikke tror, har tænkt sig at betale den. Derfor skal jeg nu have sendt rykkere ud med henblik på, at vise min seriøsitet med at inddrive pengene og eventuelt få mulighed for at inddrive pengene af rettens vej. Hvordan skal disse rykkere dog udformes?

Jeg kender ikke rigtig til inkasseprocessen, men ved, at der eksisterer begreber som "rykker 1" og "rykker 2". Er der nogen særlige krav til udformning af disse, eller kan jeg bare tage den oprindelige faktura og ændre overskriften "Faktura" til "Rykker 1"?

Udover de lovgivningsmæssige krav, der måtte være, er der så andet, der er en god idé at skrive på sine rykkere, så man har sit på det tørre?

Generelt gode råd og forslag i denne henseende modtages også meget gerne!

På forhånd tak.

Jeppe

Fra Århus
Tilmeldt 11. Sep 07
Indlæg ialt: 515
Fra  Blacksnow.dk Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke meget forstand på området, men har set en virksomhed har udforme deres rykkere i to dele, som du også nævner. I bunden af brevet har de så formelt og seriøst informeret om at hvis ikke pengene modtages vil kunden blive meldt til RKI og de vil så overtage.

Noget i den stil.


Lasse Kjær

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

En rykker er mere et brev end en faktura. Det mest normale er, at den første er en pæn påmindelse, hvorefter rykker 1 og 2 (eller 2 og 3, hvis man har kaldt den første for rykker også). Det er tilladt at lægge ét gebyr på 100 kr. på ved hver rykker, der udsendes, dog højst på tre rykkere. Derudover må man beregne renter af det skyldige beløb fra forfaldsdagen.

Der skal være mindst 10 dage imellem hver rykker og hvis du sender det til inkasso efter den sidste, skal du oplyse om dette i den sidste.

Så hvis han ikke vil betale, så er det bare med at komme igang med at sende rykkere.

Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig et eksempel på mine, som du kan se efter. I så fald, så bare send mig en PM med din mail-adresse.

Kasper 

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 02:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg går stærkt ud fra, at dit firma skal være kunde hos RKI, før du kan få dem til at inddrive noget som helst (og registrere din kunde som dårlig betaler). Du kan læse mere om det her http://www.rki.dk/Home/Produkter/Bestil%20adgang/Rykker%20og%20inkassoaftale.aspx

Nu skriver du, at kunden helt bevidst ikke har betalt sin regning, men er det pga. en tvist mellem jer, eller har kunden bare ikke penge til at betale? Ved sidstnævnte kunne man måske forsøge sig med en afdragsordning, bare for at få nogle af pengene hjem.

Håber sagen går i orden for dig.

//Julie 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Jeppe,

Jeg har forsøgt med mange forskellige løsninger siden jeg startede virksomheden i 99.

I dag kører vi rykkerproceduren ret automatiseret og koldt. Det har vist sig at være det som tidsmæssigt har kan betale sig bedst og det som også er det mest effektive for os. Hvis pengene ikke er gået ind når betalingsfristen udløber (+ x-antal dages margin), så bliver fakturaerne hevet ud via en rykkerkørsel. De bliver genudskrevet og så ryger der en mærkat på hvor der står at det er 1. rykker, bl.a bl.a bl.a. og at kunden har 10 dage til at betale i. Efter 10 dage ryger der en ny fakturakopi ud, men denne gang er det i selskab med en brev hvor i der står, at det er 2. rykkerbrev og hvis vi ikke modtager pengene inden for 10 dage bliver de sendt til inddrivelse.

Der hvor der så er en lille krølle på halen i forhold til hvordan vi tidligere har gjort det, og det er at vi ikke bruger RKI. Vi har tilgengæld en hardcore advokat som sørger for at inddrive pengene. Hun er simpelthen is kold og yderst effektiv. Når der er gået 10 dage og vi stadig intet har modtaget eller hørt fra kunden, så ryger det hele afsted til advokaten. Og så tager hun den derfra.

/Jesper

Tilmeldt 8. Jul 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne sende en kopi til mig, står i samme problem :)

 /Lasse

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg gerne. Bare lige send din e-mail-adresse til mig fx i en PM.

Kasper

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)