Kan jeg købe en momsfri varevogn til mit firma, og herefter trække driften 100% fra?
Så længe det er en gulpladebil (varevogn) og du udelukkende anvender den erhvervsmæssigt kan du fratrække og afløfte momsen "100%" af driften, dvs. brændstof, værkstedsregninger og forsikring og vægtafgift m.m.. Der er dog ikke moms på forsikring og vægtafgift.
Jeg er godt klar over, at der ikke er noget moms at trække fra på købsprisen self. :) - men skal jeg betale skat af prisen for en momsfri varevogn?
Jeg forstår desværre ikke helt dit 2. spørgsmål..... Virksomheden kan købe bilen og kan afskrive på den på almindeligvis såfremt du udelukkende anvender bilen erhvervsmæssigt.
Kan jeg købe en momsfri varevogn til mit firma, og herefter trække driften 100% fra?
Så længe det er en gulpladebil (varevogn) og du udelukkende anvender den erhvervsmæssigt kan du fratrække og afløfte momsen ''100%'' af driften, dvs. brændstof, værkstedsregninger og forsikring og vægtafgift m.m.. Der er dog ikke moms på forsikring og vægtafgift.
Jeg er godt klar over, at der ikke er noget moms at trække fra på købsprisen self. :) - men skal jeg betale skat af prisen for en momsfri varevogn?
Jeg forstår desværre ikke helt dit 2. spørgsmål..... Virksomheden kan købe bilen og kan afskrive på den på almindeligvis såfremt du udelukkende anvender bilen erhvervsmæssigt.
Mange hilsner fra
Mette
En momsfri varebil, er typisk en bil der har været på "private hænder"
Som du selv siger er der jo så ikke noget moms at trække fra.
Men der skulle ikke være noget problem i at trække driftsudgifterne fra. Hvis du kører i den privat, skal der naturligvis beregnes en privat andel. Nærmere detaljer heromkring, har jeg ikke den fornødne viden til at udtale mig om.
Jeg vil dog mene (udfra egne erfaringer, og lidt gætteri) at Skattefar har sværere ved at acceptere en momsfri bil, som værende 100% erhvervsmæssig, medmindre du vil føre kørebog.
Hvis bilen KUN skal anvendes erhvervsmæssigt, vil jeg anbefale at du køber en varebil hvor prisen er + moms. Oftest ligger de momsfrie biler nemlig højere end tilsvarende biler som er + moms. (for momsen får du jo igen!)
Enig med Allan. Vedr. det med private andele skal man passe meget på. Anvender man virksomhedsskatteordningen eller driver man sin virksomhed i selskabsform vil man nemlig blive beskattet af værdi af fri bil, hvis bilen indgår i virksomheden. Her er det derfor en fordel at holde bilen uden for virksomheden og beregne erhvervsmæssig andel. Enten i form af en andel af de faktiske udgifter/afskrivning eller efter statens takster. Det sidste kan svare sig hvis det er en billig bil uden meget store reparationsudgifter.
Dato: 4/20/2006 9:00:22 AM Forfatter: Skat & Råd Enig med Allan. Vedr. det med private andele skal man passe meget på. Anvender man virksomhedsskatteordningen eller driver man sin virksomhed i selskabsform vil man nemlig blive beskattet af værdi af fri bil, hvis bilen indgår i virksomheden.
Vil de helt automatisk mene at fordi man har en bil i firmaet, så bruger man den også privat? Hvis man fører kørebog for alt man kører i den kan de vel ikke komme efter en med det? Og det må vel også gavne ens sag hvis man har en anden bil, privat?
Dato: 4/20/2006 12:13:38 PM Forfatter: Anders Christensen
Dato: 4/20/2006 9:00:22 AM Forfatter: Skat & Råd Enig med Allan. Vedr. det med private andele skal man passe meget på. Anvender man virksomhedsskatteordningen eller driver man sin virksomhed i selskabsform vil man nemlig blive beskattet af værdi af fri bil, hvis bilen indgår i virksomheden.
Vil de helt automatisk mene at fordi man har en bil i firmaet, så bruger man den også privat? Hvis man fører kørebog for alt man kører i den kan de vel ikke komme efter en med det? Og det må vel også gavne ens sag hvis man har en anden bil, privat?
Nej - En beskatning af fri bil kræver naturligvis at man faktisk anvender bilen privat eller at Skat iøvrigt anser at man har anvendt bilen privat. Det vil de ikke kunne gøre hvis du fører en kørebog og den iøvrigt er skudsikker. Det at man har en anden privat bil ved siden af indgår i vurderingen og styrker da ens sag men det er ikke tilstrækkelig argumentation i sig selv.