Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

beskyttelse af tv- koncept.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

hej.

jeg har en ide til et tv underholdningsprogram, som jeg har bearbejdet i detaljer. jeg vil gerne vide, om der er nogen der kender til hvordan jeg kan beskytte min ide i forbindelse med en præsentation. skal jeg  sende ideen til mig selv i et anbefalet brev eller kan jeg med 2 vidner tage til en advokat?????

og er der nogen der ved hvad man kan kræve i honorar når man får kontakt til en tv station

på forhånd tak

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Du får nok ikke meget ud af, at sende det anbefalet til dig selv. Det giver ingen dokumentation på indholdet eller hvad der er skrevet.
Med et TV-koncept, er der mange store aktører på markedet, som tager patent på alverdens koncepter.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage fat i Patent- og Varemærkestyrelsen. De kan helt sikkert hjælpe dig. Om ikke andet, så ved de sikkert hvor du skal henvende dig, for at sikre din ide. Du skal være opmærksom på, at patenter ikke er helt billige.

Se også her: http://www.dkpto.dk/brochurer/html/patent/patentvejledning/vejledningen-filer/vejledningen.html

Alternativt skal du lave en lidt "hjemmelavet" løsning, hvor du får vidnet dit koncept hos en advokat eller lign. Hvis du efterfølgende render produktionsselskaberne på dørene, for at sælge konceptet, skal du være opmærksom på, at du ikke ligger inde med en garanti for, at konceptet ikke allerede er registreret i en variant som ligner dit så meget, at du bryder andres rettigheder.
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du er beskyttet af lov om ophavsret. Du vil dog få vanskeligt ved at vinde en sag, hvis der allerede eksisterer koncepter som ligner henmod 50-70 procent.

Anyways er det ikke vigtigt. De to gange det er lykkedes mig at få gang i en snak om tv-koncepter med producentmiljøet har det ikke handlet om andet end at jeg skulle komme og arbejde med dem.
De har prøvet det uendeligt mange gange før, og NDA'er osv er totalt overkill.

.. og så skal du også lige vide at vejen er lang.. meget lang. Og nåleøjet endnu mindre.

Fik du i øvrigt fat i, at det er producenterne du skal have fat i?.. Det er ikke værd at spilde tiden hos folk fra stationerne. De har med jævne mellemrum møder med producenterne, så her er det en fordel at en producent pitcher - fordi det ikke er hverken nyt eller kejtet.. bare et lod i stakken af nye idéer.

Producenterne er dem der lige når at snige en reklame ind efter udsendelserne, nævner de største Metronome, Mastiff, Strix, Easy Film, Nordisk Film..

Hvis du vil have flere tips, må du uddybe med genre og hvor du er i processen. Please lad vær at frygte der er nogen der napper den. Det er meget urealistisk imo... Bare lige tag to af kortene og hold dem ind til kroppen. Det som gør forskellen. Bred resten ud for gud og hver mand, og få alt den feedback du kan samle.

Når du står ved indgangen hos produceren kan han med det samme høre om du har arbejdet med det, eller bare lommefilosoferet det frem.

Du er velkommen til at sende mig en intern aminobesked for videre drøftelse.



Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan sende dit koncept til Journalistforbundet - sikkert også til Instruktørsammenslutningen, men jeg ihvertfald at Journalistforbundet tilbyder den service, at opbevare ens koncept - datostemplet og det hele. Så kan de hjælpe dig hvis nu...

Så langt så godt... MEN i praksis er det virkelig svært at gøre noget. Jeg har udviklet mange ideer og også fået lov til at lave en del af dem. Men har også lige sidste år oplevet at et meget stort koncept er blevet snuppet af TV2 på trods af at vi havde mails der beviste ideen kom fra os, havde holdt møder med dem osv. Det bliver nemt ord mod ord, fordi de så påstår, at de da også selv havde fået ideen (selvom de ikke sagde det dengang) eller at de har ændret så meget i det, at det ikke længere er vores. Problemet for det produktionsselskab jeg arbejder i er, at TV2 jo ligesom er en ud af ganske få aftagere af programmer og spørgsmålet er i hvilken grad men tør lægge sig ud med dem...

Jo mere detaljeret dit oplæg er, jo bedre står du. Inkluder visuel stil osv osv.

Held og lykke med det

mvh Sidse

Fra Kbh
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidse:
Men har også lige sidste år oplevet at et meget stort koncept er blevet snuppet af TV2 på trods af at vi havde mails der beviste ideen kom fra os, havde holdt møder med dem osv.


Dont tell me... I har opfundet Vild med Svans, som blev efterlignet?

Du må lige nævne... kom nuuuu

Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ups, glemte lige denne tråd. Programmet vi har fundet på kører lige nu på TV2. Det hedder Skolen. Handler om at reformere en skrantende skole på 100 dage...

mvh sidse

ps, men det der vild med svans lyder da som noget der kunne køre til foråretBig Smile

Fra Odense
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes også den billige løsning; DesDoc fra patent og varemærkestyrelsen. Billigt og effektivt.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)