Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejlposteringer og overblik - et par spørgsmål

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino Brugere


Jeg har tre spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

I forbindelse med nogle service ydelser har jeg opkrævet moms ved en fejl (ikke EU land). Kunden er blevet gjort opmærksom på fejlen, men det skal jo ordnes rent regnskabsmæssigt. Økonomisk er det ikke et problem i forhold til kunden. Vi har aftalt at jeg skylder ham nogle arbejdstimer for det han har betalt for meget, men jeg skulle gerne kunne "annullere" den gamle regning, og indsætte en ny. Hvordan gør man det, så det opfylder regnskabslovgivningen. Jeg bruger SummaSummarum, så hvis det gøres på en speciel måde i dette program så fortæl det endelig :)

Det næste spørgsmål er generelt omkring SummaSummarum og et manglende overblik. Jeg har et par forskellige konti jeg bruger i mit regnskab (PayPal og Bank). Et eller andet sted er det gået galt og jeg mangler x-beløb på en konto. Er der en "nem" måde at få overblik over et regnskab i stedet for at kigge på alle de forskellige konti der er i programmet? Det jeg er på udkig efter er en lang side med alle indgående og udgående posteringer i løbet af en periode.

Det sidste spørgsmål er igen et fejlposteringsspørgsmål (man kan jo ikke være god til alting...) Hvis man har lavet en postering under en konto men den skulle være under en anden (begge to salgskonti) - er der en rigtig måde at flytte tingene på?

Håber meget der er en venlig sjæl, der gider at knytte et par kommentarer til mine spørgsmål.

Pft.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok jeg kan se at det foregår på følgende måde:

Efter bogføring

Når først en kladde er bogført, kan du ikke lave ændringer. Sådan er reglerne. Hvis du har lavet en fejl i din bogføring, retter du den ved at lave nye posteringer. Har du konteret på en forkert konto, flytter du beløbet til den rigtige konto med en ompostering. Har du konteret et forkert beløb, må du lave en supplerende postering, så fejlen rettes.

Er der nogen der kan give mig et eksempel på en sådan ompostering - hvor og hvordan?

Mvh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jamen du posterer bare fejlposten fra den forkerte til den korrekte konto.

Husk at der kan være nogle momsmæssige ting, når du posterer fra f.eks. en konto med moms

til en konto uden moms.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Peter

Jeg tror det nok er momsproblemet, der er det største pt.

Fejlposteringen går nemmelig fra "Varesalg med moms" til "Arbejde (service) udført uden moms"....

Som nævnt er kunden ikke interesseret iaf få moms pengene tilbage, det skal "bare" indføres som udført arbejde.

Så vi går fra eksempelvis "5000+moms" til "6250 uden moms" - hvis det er foklaret rigtigt..?

Måske er det "bare" et spørgsmål om at simulere en kassekladde og se hvad der sker på de forskellige konti?

Hvis du har andre oplysninger så lytter jeg med glæde!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil nok foreslå, at du laver en kreditnota på den oprindelige faktura og så laver du en ny faktura uden moms. Så bliver de ting, du har faktureret én gang "annulleret" og du kan lave den nye faktura uden at skulle tænke på, om du inberetter for lidt eller for meget i moms.

Mht. fejlposteringer, plejer jeg at gøre det, at jeg laver den fuldstændigt modsatte postering af fejlposteringen (altså debet på den konto der er krediteret på oprindeligt og omvendt), med en tekst om at det er rettelse af fejl, for så er du tilbage ved udgangspunktet, og du kan lave en ny postering, så det kommer på de rigtige konti. Jeg kan ikke helt gennemskue, om det også er det, du mener, Peter, i så fald, er dette jo bare en uddybning.

Mht. en nem måde at sammeligne kontoudtog fra din bank, med det i summe, går du bare ind under "Kontoplan" og dobbeltklikker på kontoen "Bank" (hvis det altså er det, den hedder i dit regnskab), så får du en liste over alle posteringer på denne konto, inden for den periode du angiver, der hvor der står "Fra".

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal du have Kasper

Jeg tror det lyder som en god ide med en kreditnota... Jeg kigger på det

Endnu engang tak til jer begge!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)