Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

 En ven og jeg har lige startet et I/S selskab i branchen Hovedsædes virksomhed, finansiel. Da meningen er at ud fra det firma skal vi starte mindre små virksomheder.

Er der nogen der kan hjælpe os om hvordan regler er for et I/S selskab, og hvordan en kontrakt skal opbygges?.

 

 Mvh Oliver Desezar

 Just Do It

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Der skal laves en I/S kontrakt, der omhandler alle mulige problemstillinger ligefra resultatfordelimg

til en interessents eventuelle udtræden af I/S ´et.

Fra Tølløse
Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se at I allerede HAR stiftet selskabet....og eventuelt i den forbindelse været forbi en advokat ?

Ham synes jeg I skal løbe hen til igen og få ham til at lave jeres indbyrdes kontrakt. Der er jo det interessante ved et I/S at i hæfter solidarisk, dvs når kreditorer kommer rendende og din partner ikke har flere penge, så bliver du flået - også selvom han/hun ender med at betale 25.000 og du må op med 500.000. Gælden betales bare af den af jer der har penge. Derfor ville jeg synes det var en rigtig god idé at få lavet en grundig kontrakt med hinanden. Hvad sker der f.eks. hvis din kompagnon får en sygdom der gør ham/hende uarbejdsdygtig i en længere periode. Eller du pludselig finder dit livs store kærlighed på Hawaii og ikke ønsker at fortsætte i firmaet - hvordan kan I hver især blive fri for hinanden.

Det koster formetlig i omegnen af 10.000 at få lavet sådan en kontrakt, og med lidt held og lykke får I aldrig brug for den og har spildt pengene - men det kan være du har fået lidt bedre nattesøvn af at vide, at der er styr på tingene....hvilket vel altid er det bedste i et firma.

Go' fornøjelse

Kenneth Weigand

Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså vores koncept går på. Dont think about it, dont talk about it, Just do it.

det var en råd vi fik af en succesfuld iværksætter til Emax Nordic 08 , der blandt andet startet netbank op i 1996.

 Så vi tænkte bare, nu opstarter vi et firma sammen. Vi har 7 idéer, nogle af dem er skøre.

 Vi har intet kapital, og regner ikke med at vi får det foreløbig, så vi har ikke haft kontakt med en advokat.

Tror du det er muligt at vi kan lave en selv?. og er det muligt at lige så snart vi får kapitalen, at vi kan starte et Aps ?

Men tak for du minder mig om den store ulempe ved I/S, jeg havde nær glemt det der med hæftning solidarisk.

 mvh Oliver Desezar.

Fra Tølløse
Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvom koceptet er "Dont think about it" er det nok en meget god idé at tænke tingene igennem, før man lægger hele (HELE) sin privatøkonomi i hænderne på en kompagnon.

Jeg tror ikke der er noget til hinder for senere at omdanne til ApS - så skal I bare ud og finde 125.000. I er sikkert allerede klar over fordelen ved det, nemlig at I aldrig hæfter for mere end den indskudte kapital, uanset hvor meget I måtte være kommet til at skylde (medmindre I har kautioneret yderligere) !

 I kan uden tvivl selv lave en kontrakt eller finde én på nettet, men vær sikker på at "den holder i retten", så formuleringerne ikke er vage - for i sidste instans er det der, den skal bruges, hvis I en dag bliver trætte af hinanden eller uvenner.

Skriv ting ned som: Arbejdsfordeling (så der ikke er en af jer der føler han/hun laver det hele), jeres personlige formueforhold (hvis din kompagnon udvikler ludomani eller investerer i Roskilde Bank er det ikke rart at hæfte solidarisk), Ind- og udtræden (hvordan kommer I hver især ud og hvad hvis nu i finder en genial tredjemand), tavshedspligter, klausuler (leverandørklausuler og/eller kundeklausuler hvis det er aktuelt - det virker fjollet, men tænk på at du også beskytter din kompagnon mod dig selv, når du på den måde garanterer, ikke lige pludselig at oprette et sideløbende ApS og stjæle alle kunderne og dermed 100% af profitten), bod (altså en eller anden form for "straf" hvis klusuler overtrædes - husk at det skal være noget der kan mærkes, f.eks. en kvart eller halv million), misligholdelse iøvrigt og selvfølgelig lovvalg og værneting, altså om det kun er en domstol der kan afgøre eventuelle tvister, eller det kun er en voldgift der kan afgøre, eller en kombination eller noget helt tredje.

Jo, jeg tror såmænd godt man kan gøre det selv, men (det skinner nok igennem) jeg synes at man skal spare alle de steder man overhovedet kan  - undtagen når man fastsætter spillereglerne for sit fremtidige virke. Du ville jo heller aldrig tage et job uden at der forelå en ordentlig kontrakt.

Go' fornøjelse

Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej JustDolt,

 Der er intet lovkrav om, at der skal være en interessentskabskontrakt mellem to ejere af et interessentskab, men jeg vil klart anbetale det - som det også nævnes i tråden ovenfor. 

Du kan læse mere om indholdet af en interessentskabskontrakt her:

http://www.cphlawfirm.com/da/selskabsret/selskabsstiftelse/interessentskaber.php

http://www.cphlawfirm.com/da/praktiske_oplysninger/priser/ivarksattertilbud.php 

 En god og gennemarbejdet interessentskabskontrakt er jo fundamentet for jeres indbyrdes samarbejde og giver jer tryghed for, hvordan I skal samarbejde, hvilke krav I kan stille til hinanden, hvordan I håndterer eventuelle konfliktet og et eventuelt ophør af samarbejdet (enten frivilligt eller "frivilligt").

En god interessentskabskontrakt og et godt forløb omkring forhandlingerne og drøftelserne om indholdet heraf sikrer, at I kommer "godt rundt i krogene" og får høj grad af forventningsafstemning omkring jeres samarbejde - og det er min erfaring, at mange samarbejder slutter, fordi parterne løber sur i daglige, praktiske ting, som kunne - og ofte burde - være undgået.

Mvh

Karsten

PS: Du må endeligt vende tilbage, hvis du ønsker hjælp til at udarbejde en interessentskabskontrakt. Pris er sat ind ovenfor, blot til inspiration. 

 

Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

 Jeg har et tillægsspørgsmål, håber det er ok. Hvis det er et enkeltpersons I/S, hvor betydningsfuld vil en kontrakt være? Umiddelbart ingen set i mine øjne, men der kan jo være en finde et sted :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

 Det kræver mindst to personer til at der kan være tale om et I/S. Elles er det "bare" en enkeltmandsvirksomhed

Mvh

Karsten 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan skelnes denne "hæftelse" mellem privat gæld og gæld i virksomheden.

Et tænkt eksempel:

a: ligger 50000 kr. i virksomheden
b: ligger 50000 kr. i virksomheden som han har lånt af banken.

Hvis hele korthuset vælger for b, kan det vel ikke få konsekvens for a? Jeg mener bør gælden hvor der vil kunne opnåes solidarisk hæftelse ikke være penge der er lånt i I/S virksomheden?

Bare et teoretisk spørgsmål som jeg egentlig finder lidt interessant :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis B har lånt pengene i banken, hæfter han naturligvis.

Jo...I/S´ets forpligtelser overfor omverdenen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)