Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

udsættelse af lejer

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra brædstrup
Tilmeldt 16. Aug 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ville lige høre om nogen kan svare mig på dette:

 

min bror og jeg kigger på et hus, hvor der i forvejen er to lejligheder og mulighed for at lave endnu en på det uudnyttede loftrum, vi har planer om at renovere huset fra bund til top, og selv bo i de to øverste lejligheder og leje kælder lejligheden ud, men problemet er at der pt bor en kvindelig lejer med en del husdyr i stueetagen og vi kan ikke påbegynde renoveringen før hun flytter, hvilket hun ikke er villig til! hvordan er reglerne på det område?

håber virkelig at nogen kan hjælpe? på forhånd mange tak

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

nogle af de få tilfælde hvor du kan sætte en lejer ud er hvis du selv flytter eller sælger....i disse tilfælde er det altid med et års varsel.

 

Er næsten sikker, det er dog 2-3 år siden jeg havde det mellem hænderne

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke bare opsige en lejer, fordi I har besluttet at renovere hendes lejlighed.  

Jeg forstår ikke helt, hvorfor det overhovedet skulle være et problem at renovere en lejlighed, selvom der bor en lejer. Det sker hele tiden i boligforeninger rundt omkring.

I kunne jo evt. lade hende bo i lejligheden ovenpå imens hendes lejlighed renoveres og så lade hende flytte tilbage bagefter?

Håber I finder ud af en løsning :)

//Julie

 

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en kommentar til Kenneth:

Det er kun, hvis de to brødre, der køber huset selv skal bo i lige præcis den lejlighed, hvor kvinden bor nu, at de kan opsige hendes lejemål.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal helt afgjort have fat i en boligadvokat inden i går videre med planerne. Som udgangspunkt er lejere ret godt beskyttet, og hvor godt beskyttet jeres lejer er afhænger af hvordan huset var udlejet på det tidspunkt hun flyttede ind. Det er altså ikke nok at gå ud fra hvordan huset er indrettet nu. Der er i princippet fire typer af private lejemål som skitseret her:  

Den første type af lejemål er alle de lejligheder, som ligger i ejendomme med mere end to beboelseslejemål. Lejere af sådanne lejligheder får den bedste juridiske beskyttelse, idet deres lejemål er næsten uopsigelige.

Den anden type af lejemål er lejligheder i to-familiehuse, hvor udlejeren selv bor, samt leje af enfamiliehuse, hvilket vil sige ejerlejligheder eller villaer. Sådanne lejemål kan som altovervejende hovedregel kun opsiges med et års varsel,

Den tredje type af lejemål er de værelser - ofte kaldet klubværelser - der ikke er en del af udlejerens egen bolig. Sådanne værelser kan kun opsiges i meget specielle tilfælde.

Den fjerde type af lejemål er alle de værelser, der er en del af udlejerens bolig - enten det er hans beboelseslejlighed- eller et tofamiliehus, han bor i. Her får lejer den dårligste beskyttelse, idet disse lejemål uden videre kan opsiges med en måneds varsel.

I denne sammenhæng skal du i øvrigt være opmærksom på, at det ikke er udlejeren, der afgør, om en lejebolig er en lejlighed eller et værelse. Det er ligegyldigt, om der findes bad og toilet i det lejede, eller om lejeren har adgang til bad og toilet. Forskellen mellem en et-værelses lejlighed og et værelse går udelukkende på, om det lejede er forsynet med et køkken eller ej!  Selv om en udlejer benytter betegnelsen 'værelse' i kan beboelsen udmærket være en 'lejlighed'. For indeholder det såkaldte værelse et selvstændigt køkken - eventuelt i form et skabsarrangement med vask og kogeplader - bliver det rent lejeretligt betragtet som en lejlighed.

Hvis i vil opsige lejeren pga. renoveringen skal lejeren tilbydes et andet lejemål, - og det kan der sagtens være udgifter forbundet med for jer.

Når i så bliver færdige med renoveringen og huset kommer til at indeholde tre lejemål, så bliver jeres nye lejer uopsigelig da boligen har mere end to lejemål på tidspunket for lejekontraktens indgåelse. Det kan få betydning for et evt. salg af ejendommen senere, hvis det viser sig at i to måske ikke er så gode naboer, som i er brødre.

Så der er ingen vej uden om advokaten der kan rådgive jer ( man kan dele huset op i ideelle anparter ((har ikke noget med anpart som i APS at gøre)), og med et forestående huskøb og renovering der jo ikke kan være helt gratis, - er det nok en god investering

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

jo, men det er også sådan at jeg læser det Julie.

 Tilbage er der kælderen som de ønsker at leje ud. Deraf kan de godt sætte hende ud med et års varsel.

 

Svaret må dog komme fra trådopretter om stueetagen er til eget brug eller ej

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig er der en vej uden om en advokat...manden skal bare undersøge sagerne ordentlig.

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det har du da nok ret i - måske jeg læste lidt for hurtigt :) Men hvis det er tilfældet, at de vil bruge hendes lejlighed til beboelse, så burde der jo ikke være nogle problemer.

Vil da råde trådstarter kraftigt til at læse lejeloven igennem. Mener det vi diskuterer her findes i §84-85, men hæng mig ikke op på det. Fandt linket til den her - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610

God læselyst og pøj pøj med projektet :) 

 

Fra brædstrup
Tilmeldt 16. Aug 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for svarene, det har hjulpet mig en del:) og der kommer ikke til at kunne bo nogen i det i et års tid når vi går igang, for alt skal ud og lavet nyt el, vand og varme og det kan ikke lade sig gøre så længe nogen bor i det, for rummene skal flyttes helt rundt, da det er meget dårlig udnyttet lige i øjeblikket... men det er rart at høre at der er håb forude om et års tid;) hehe

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)