Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af Pensionat

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg og min kæreste har været på ferie og kom forbi et pensionat som var til salg og nu vil vi meget gerne købe det og drive det videre, men men .....

Pensionatet er på en ø, og realkredit forreningerne går helst ikke ind i det. Det er sæson betonet, hvilket gør at vi skal arbejde ved siden af, men det ville ikke være noget problem.

Vi har hørt i banken og det ville blive en meget dyr løsning at købe det som erhverv, selvom der også er privat bolig med i det. Så nu spørger jeg.

Kan man dele det op som erhverv/ bolig og få  erhvervslån/ boliglån, sådan at man på den måde kan sænke brutto/ netto lidt. Og så undre det mig at netto/ brutto ændre sig væsenligt hvis man ser på lånemuligheden til erhverv eller til privat bolig lån, hvorfor den forskel?Et sted imellem 7 og 10 tusind i brutto for samme beløb. 1,9 mil.

Og hvor kan jeg evt hente hjælp, så jeg har en mulighed for at købe.

 

Håber det er til at forstå.

 

Knus fra læsøtøsen

 

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er hårde tider - og for realkreditselskaberne - så der er forsigtighed over hele linien. Ved lån i en erhvervsvirksomhed er der nogle skrappere grænser for, hvor mange % der belånes og løbetid på lånet. Hvis det optages som et privat realkreditlån er grænserne lidt højere - og nogle steder beregnes der jo med afdragsfrihed, så det er ikke nødvendigvis bare lige til at sammenligne. Om det kan opdeles i erhverv og privat generelt ved jeg ikke. Jeg vil tro, at det afhænger af hvordan ejendommen er registreret hos kommunen. Spørg eventuelt der.

For at låne til herligheden handler det måske om at sandynliggøre, hvordan I får det hele til at løbe rundt. Har I erfaring med at drive et pensionat og ved, hvad det indebærer alt i alt? Hvilket arbejde er der udenfor sæsonen? Har I nogle aftaler? Uden at kende situationen vil jeg tro, at der er mange hvis-er og uafklarede punkter. I sidste ende handler det om jeres evne til at tilbagebetale 1,9 mio. Hvad har I i forvejen? Ejerbolig eller en god opsparing til at skyde i projektet? Hvis I selv kommer med en rimelig slat penge til indskud i projektet er kreditgivere nemmere at tale med end hvis de skal finansiere hele jeres ide.

Få som sagt et detailbudget til at hænge sammen, betal en times konsulenthjælp hos en revisor, der kan give jer noget rådgivning (nogle steder får man den hjælp gratis, hvis revisor får den ide at du måske fortsætter som kunde med din forretning), og når det hele hænger sammen så tal med banken igen - og gerne med flere banker. Specielt de, der ligger i lokalområdet. De kender til forholdene og har også mere forståelse for ø-situationen.

God fornøjelse.

Hilsen Jakob

 

 

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)