Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

farvekombination på website?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har prøvet og prøvet, men kan simpelthen ikke beslutte mig. Jeg er i færd med at stable en hjemmeside på benene, og skal igang med det designmæssige, hvilket jo bl.a. betyder farvevalg og layout. Hjemmesiden er en offentlig annoncerings-hjemmeside hvor brugere vil være i stand til at annoncere offentligt, hvilket medfører at designet selvfølgelig skal være så proffesionelt og indbydende som muligt. Jeg ved at farver betyder meget mht. hvordan mennesker fortolker farver rent underbevidst, og jeg har da også prøvet at finde så meget info om det på nettet som muligt, dog uden det store held.

Personligt hælder jeg mest til at lave noget i orange og hvidt, hvilket jeg personligt selv synes ser rigtig godt ud. Det virker både åbent, luftigt og indbydende men samtidig stilfast, professionelt og "varmt".

Er der nogen herinde der kan komme med nogle kommentarer mht. farvevalg og layout når det kommer til offentlige annonceringsider? Er der nogle faldgruber man skal passe på, eller er det slet ikke så farligt?

På forhånd tak,

Daniel

 

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Anyone..?

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Orange er flot og gør sig godt på skærmen, men indikerer for mig noget billigt. DSB orange og Easy-Jet f.eks. Lysgrå og blåt noget seriøst, F.eks Danske Bank. Jeg tror dog at det er meget på følelser for det enkelte individ, mere end videnskab, selvom jeg er sikker på at der nok ligger en undersøgelse et sted. Indtil du finder den kan du evt. læse linket her, selvom jeg tror det er ligeså selvgjort som min opfattelse af orange.

Læs evt: http://www.cisl.dk/farvernes_betydning.htm 

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj

For mig kommer det i høj grad an på designet. Farvesammensætningen skal jo være en del af en generel profil, som understøtter tankegangen bag sitet og sitets opbygning.

Du er velkommen til at poste et design, hvis du vil have det kommenteret :-)

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Man skal ikke vælge farver som blot ser godt ud, da det skal afspejle virksomheden. Det kræver meget mere end som sådan, og ville være lidt grotesk hvis man kunne lave en favemanual ud fra de informationer du giver herinde.

Hvad vil i signalere? discount/lave priser? hurtigt? seriøsitet? ungt? modent? stort firma? mindre firma? lokalt? nationalt? internationalt? Besvar ikke kun ud fra jer selv, men også jeres kommende kunders synspunkt.

Fortæl gerne lidt mere om selv idéen. Hvad er en annoncerings-hjemmeside og hvad skal formålet med den være?

// Jesper Skov

 

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ting som dem du selv nævner jeg netop sigter efter. Vil gerne have et hjemmesiden udtrykker den rigtige "stemning" og signaler.

Personligt sigter jeg efter at signalere noget lokalt, trygt, seriøst men let anvendeligt og hurtigt. Selve hjemmesiden skal være en offentlig annoncerings-hjemmeside hvor brugere kan annoncere for alt muligt mellem himmel og jord. Lidt i stil med f.eks. boligbasen.dk eller dba.dk

Hvis jeg som kunde kommer ind på en side som en af de to førnævnte, så vil jeg først og fremmest lægge vægt på seriøsiteten og trygheden over siden. Jeg vil føle sikkerhed og professionalisme hvis jeg skal annoncere for noget der er mit eget, eller omvendt hvis jeg leder efter noget og evt. skal betale for at få kontaktoplysninger til en pågældende annonce.

Det er jo lidt svært at sætte en finger på, men det er noget i dén retning jeg gerne vil henaf.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tryghed handler i dag om meget mere end farver, så det er svært. Derfor er farver i dag en individuel ting, hvilket fx Jyske Bank har vist i form af deres pangfarver til en finansvirksomhed.

Men find sider du selv føler dig tryg ved og bevæg dig i den retning, eller send mig en mail - så vil jeg gerne kigge på en farvemanual til dig.

// Jesper Skov

 

Tilmeldt 30. Sep 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 04:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Dyrebilen.dk:

Ting som farvers betydning er noget som nærmest har fået astrologiske størrelser. Ligesom astrologi, så er det desvære meget lidt "sandhed" i det generelt. Hvis man kigger på det psykologisk, socialt og antropologisk, så kan vi finde sammenhæng mellem farver og stemninger, men det er næsten umuligt at forudsige, hvad et givent individ får ud af en given farve. De gamle klassiske med at sort => død og ulykke, rød => blod og grøn => håb har meget lidt faktuel viden på sig. Jeg kan dog henvise til "The power of color" af Morton Walker, som konkluderer, at mørke farver har en tendens til at gøre folk trætte, lyse farver gøre folk livlige, og ikke mindst, at irriterende farver vil gøre folk irriterede, hvilket driver mig til næste punkt.

Mit udkast til "gode" farver:

Antallet af farver bør være begrænset, forstået på den måde, at man bør kunne komme med en årsag før man fylder en ny farve på sin palette. Der er 4 meget benyttede modeller (i farvehjulet): analogous (farver ligger opad hinanden), komplimentær (farver ligger modsat hinanden), triadic (farverne udgør en ligevinklet trekant) og quadratic (farverne ligger i et kvadrat).

Varmere farver kan med fordel benyttes til forgrundselementer, mens de kølige passer godt i baggrunden. Grå kan ofte benyttes uden at forstyrrer andre farver, som f.eks. en baggrund der samler elementer. F.eks. kan en formular gøres mere synligt ved at den har grå baggrund, uden at det skaber "farvestress", ligesom den velkendte hver-anden-linje farvning der benyttes ved lister.

Styrken af saturation (mængden af grå i en farve) kan påvirke en mængde ting. En farve med lidt grå men meget hvid (lys) vil tolkes som venlig og professionel, mens dens mørke udgave kan tolkes som seriøs og professionel. Hælder man mere grå i, går man over til spændende og dynamisk som nøgleord.

Relevant er det at nævne, at selv med den rigtige palette, skal man tænke over hvor de enkelte farver skal benyttes. En orange kant eller tekst ville jeg f.eks. finde forstyrrende, mens en orange overskrift for enkelte paragrafer ville tilføje lidt "spændning" til teksten. Jeg har endnu ikke selv fået prøvet, men ting som Googles Website Optimizer burde gøre det lettere at afprøve forskellige farvevalg og placeringer på et "live publikum".

Fra Korsør
Tilmeldt 4. Jul 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Hej..

 

Det er naturligvis en god idé at have styr på farvernes betydning, og hvilken virkning de har på din målgruppe.

Når du så kender det, så er http://kuler.adobe.com/ et rigtig godt site at finde farvekombinationer.

 

Held og lykke med din hjemmside..

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)