Ting som farvers betydning er noget som nærmest har fået astrologiske størrelser. Ligesom astrologi, så er det desvære meget lidt "sandhed" i det generelt. Hvis man kigger på det psykologisk, socialt og antropologisk, så kan vi finde sammenhæng mellem farver og stemninger, men det er næsten umuligt at forudsige, hvad et givent individ får ud af en given farve. De gamle klassiske med at sort => død og ulykke, rød => blod og grøn => håb har meget lidt faktuel viden på sig. Jeg kan dog henvise til "The power of color" af Morton Walker, som konkluderer, at mørke farver har en tendens til at gøre folk trætte, lyse farver gøre folk livlige, og ikke mindst, at irriterende farver vil gøre folk irriterede, hvilket driver mig til næste punkt.
Mit udkast til "gode" farver:
Antallet af farver bør være begrænset, forstået på den måde, at man bør kunne komme med en årsag før man fylder en ny farve på sin palette. Der er 4 meget benyttede modeller (i farvehjulet): analogous (farver ligger opad hinanden), komplimentær (farver ligger modsat hinanden), triadic (farverne udgør en ligevinklet trekant) og quadratic (farverne ligger i et kvadrat).
Varmere farver kan med fordel benyttes til forgrundselementer, mens de kølige passer godt i baggrunden. Grå kan ofte benyttes uden at forstyrrer andre farver, som f.eks. en baggrund der samler elementer. F.eks. kan en formular gøres mere synligt ved at den har grå baggrund, uden at det skaber "farvestress", ligesom den velkendte hver-anden-linje farvning der benyttes ved lister.
Styrken af saturation (mængden af grå i en farve) kan påvirke en mængde ting. En farve med lidt grå men meget hvid (lys) vil tolkes som venlig og professionel, mens dens mørke udgave kan tolkes som seriøs og professionel. Hælder man mere grå i, går man over til spændende og dynamisk som nøgleord.
Relevant er det at nævne, at selv med den rigtige palette, skal man tænke over hvor de enkelte farver skal benyttes. En orange kant eller tekst ville jeg f.eks. finde forstyrrende, mens en orange overskrift for enkelte paragrafer ville tilføje lidt "spændning" til teksten. Jeg har endnu ikke selv fået prøvet, men ting som Googles Website Optimizer burde gøre det lettere at afprøve forskellige farvevalg og placeringer på et "live publikum".