Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbagebetaling af depositum på butikslokale

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

 

Håber der sidder nogle kloge Amino folk der ved lidt om mit spørgsmål ..... så ville jeg blive super glad.

I Februar i år lejede jeg et butikslokale til min børnetøjsbutik, jeg lagde 10.000 i husleje og satte så lokalet i stand for ca 20.000 kr.

Nå men i Juni måned i år lejede jeg et ekstra lokale til min nuværende butik og udlejer sagde inden at så ville han lave en ny kontrakt og at der så skulle indbetales 4000 kr, i dep. - men han kom aldrig med en ny kontrakt og faktura.

Nå er det så at jeg har meddelt ham at jeg fraflytter lokalet pr. 1/2-08 (havde desværre 1 års opsigelse) jeg har nemlig fundet et meget bedre lokale. - dagen efter kom han med et håbdskrevet tilføjelses til lejekontrakt og i det stod der jeg skulle indbetale 4.000 kr - så mit spørgsmål går på er det OK at give mig et der er håndskrevet ? og lugter det ikke som om han bare vil snyde mig for ekstra 4.000 kr.  og aldrig tilbagebetale dem, han kommer jævnligt i butikken og har jo set at jeg ikke har ødelagt noget, tværdigmod har vi jo totalistandsat det.

Hvordan forholder man sig til denne situation - ville I blot betale og håbe på han ikke blot vil snyde mig for et depositum ekstra ..... og HVAD gør jeg hvis han ikke vil tilbagebetale pengene når jeg flytter, har ikke råd til at miste 14.000 samt de 20.000 kr vi satte i stand for, da jeg også skal sætte det nye lokale i stand for 10,000-15.000 kr (er jo helt nystartet selvstændig)

 

Håber meget er der nogle der kan komme med nogle guldkorn til mig !!

 

Ha en god dag

Kh

Janni

 

Tilmeldt 6. Aug 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Janni,

Din sag er ikke sådan lige til, for det kommer an på flere ting.

Grundlæggende kan man sige at det er helt ligemeget om aftalen er håndskrevet eller ej. Den har samme gyldighed alligevel. Så det argument kan du altså ikke bruge.

Måske vil han bare snyde dig for de ekstra 4000kr. men igen er dette jo en løs påstand for sådan som jeg læser din mail har han ikke gjort krav på noget af dit allerede betalte depositum endnu.

Der er 2 tvister i din sag:

1. er du forpligtet til at indgå den nye lejeaftale og derved betale det nye depositum? det kommer an på hvad der ligger af aftaler mellem dig og udlejer siden du startede med at leje det ekstra lokale.

2. Hvad står der i den kontrakt du allerede har underskrevet om depositum? depositum er jo udlejers sikkerhed for a. at denne får lejen i opsigelsesperioden og b. at der er betaling for skader , istandsættelse mv. så det kan være du kan komme uden om det hele ved blot at anvende depositummet til betaling af leje i de sidste måneder af din lejeperiode.

Mit råd til dig er at undlade at foretage dig noget før du har fået en jurist til at se på sagen og lige gennemlæse din kontrakt. Du er meget velkommen til at kontakte mig. Jeg arbejder til daglig med juridisk bistand for mindre erhvervsdrivende og vi hos Agenthuset vil gerne bistå dig i sagen, hvis du har interesse i dette. Ofte er et brev fra en jurist med de rigtige henvisninger nok til at få udlejere til at opføre sig ordentlig og slippe for at have mange penge i klemme.

Kontakt mig på info@agenthuset.dk

Mange hilsner

Karina Svendsen, Partner Agenthuset

 

www.agenthuset.dk
Fra Odense
Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Janni

En aftale er gyldig uanset om den er mundtlig eller skriftlig. Men den kan selvfølgelig være svær at bevise, hvis den er mundtlig og en sådan aftale er derfor ofte ikke nok, hvis der ikke er vidner på sagen og i siger hvert sit.

Men som sådan er aftalen jo, at du skal ligge 4.000 kroner i depositum. Du kan ikke være sikker på han snyder dig og jeg synes ikke umiddelbart du skriver noget der tyder på han før har opført sig på den måde.

Ved fraflytning skal man som oftest aflevere det i samme stand, som man modtog det. Så hvis du har flyttet på vægge, lavet ekstra døre eller overtaget det nyistandsat, så skal det som udgangspunkt reetableres og nyistandsættes. Men det står i såfald oftest i din lejekontrakt.

Hvis udlejer ved fraflytning ikke kan sætte en finger på lejemålet, så er han pligtig til at betale depositumet tilbage. Hvis han ikke betaler eller har opkrævet dig for noget uretmæssigt, så kan du selvfølgelig inddrive pengene igennem en jurist/advokat. Men jeg tror næppe det kan betale sig at kontakte og betale en jurist for denne risiko, da de normalt vil spise en stor del af de 4.000 kroner alligevel. De vil alligevel bare fortælle dig følgende:

1) Du har indgået en mundtlig aftale, og er derfor forpligtet til at betale.

2) Da den var mundtlig, så kan du selvfølgelig vælge at glemme du har indgået den og derved slippe udenom - hvis din moral holder til det for 4.000 kroner.

3) Hvis udlejer snyder dig ved fraflytning, så kan du kontakte advokaten igen.

Så du kan vælge at få bistand og betale uanset hvad, eller du kan vælge at betale depositum (som du retsmæssigt skal) og så kun betale for bistand hvis han rent faktisk snyder dig - hvilket du så alligevel skal betale bistand for.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)