Hej Amino'er Jeg har et spørgsmål angående købeloven.
"Fristen for ombytning eller returnering af produkter er 14 dage Så havde jeg et tilfælde hvor jeg havde en vare der skulle sendes retur hvor farven var forkert. Han ville ikke tage i mod den da det kunne han ikke pga hans priser. Er det overhovedet lovlit at sige. Ved godt at jeg blot vidersælger hans varer, men men? Selvom han er bosat i Tyskland skal han vel stadigvæk følge købeloven i og med at han sælger til en dansker? Desuden sælger han også selv med en dansk hjemmeside og til danske kunder Nogen der kan hjælpe mig, det ville jeg virkelg sætte pris på. På forhånd tak! Og beklager det der nok sker med min signatur nu... |
Købeloven? Hjælp?
- 1
|
Tak for svaret Enig i at han modsiger sig selv, det giver for mig ingen mening. Det står sådan til at han har nogle videresælgere her i DK og i andre lande. Vi sælger hans varer, sendt direkte fra ham. Derudover har han selv salg i Danmark. Han har danske hjemmeside som flere danskere anvender. |
Han nævner i øvrigt selv, at sådan er loven for B2B. Nogen der ved noget om det er sandt? |
Hej Som jeg forstår det så køber du nogle vare af din tyske leverandør som du vidersælger til dine danske kunder, dog er det den tyske leverandør der forstår forsendelsen direkte til dine kunder. Er det korrektn forstået? Mvh Ravn |
Hejsa,
Som erhvervsdrivende har du aftalefrihed, når du indgår aftaler med dine leverandører og erhvervskunder. Der står sikker noget i slutningen af din aftale med din tyske leverandør, om dansk eller tysk ret skal finde anvendelse. Og han har sikkert skrevet, at tysk ret skal finde anvendelse. I så fald må du høre en tysk advokat om, hvordan din retsstilling er. Reglerne i Tyskland og Danmark kan være forskellige. Mit bud er, at i det omfang, at aftalen ikke er tydelig nok, skal tysk ret anvendes. Tysk ret vil formentligt pege på anvendelse af FN's køberetskonvention, forkortet CISG, hvori svaret findes. Men det lyder jo som om din leverandør ikke forstår sin egen aftale, så der ville jeg nok starte. Dit eksempel er desværre ikke enestående. Vi ser mange, der ikke rigtigt ved eller forstår rækkevidden af de aftaler, de indgår med udenlandske leverandører eller de konsekvenser, det kan have for dem i relation til deres egne kunder her i DK. Husk der på, at du kan aftale næsten hvad du vil med erhvervskunder, da reglerne i den danske købelov kun anvendes overfor dem, hvis I ikke har aftalt andet, mens reglerne i købeloven kun kan fraviges til fordel for privatkunder/forbrugere. Fortsat god vind med snakken med din tyske leverandør. Mvh
Karsten |