Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansvar for brugernes indlæg på forum?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Kan man drage en admin til ansvar for brugernes indlæg på et forum? Her tænker jeg på hvis en bruger giver et råd der f.eks er sundhedsskadeligt, ulovligt eller andet i den stil - Vil/kan admin blive holdt ansvarlig for det?

Hvornår kan en admin 'tvinges' til at slette indlæg skrevet af brugere på hans/hendes forum?

Har admin et større ansvar end brugeren selv, fordi han giver andre muligheden for at udtrykke sig offentligt på sit forum?

Kan en admin fraskrive sig ansvaret ved at skrive, at han fraskriver sig ansvaret for brugernes indlæg, og istedet opfordrer til at man forholder sig til gældende lovgivning og i øvrigt bruger sin sunde fornuft?

Er der andet man skal tænke på i forbindelse med ansvar og ytringsfrihed på et forum?

Venligst,

Tina

Hairdiva extensions i Aabenraa giver dig flot langt hår, fylde eller reflekser!

Se mere på Facebook eller min hjemmeside www.hairdiva.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

> Kan man drage en admin til ansvar for brugernes indlæg på et forum?

Ja, der kan sagtens opstå situationer hvor du i hvert fald vil blive forsøgt holdt ansvarligt for det der skrives af andre

> Hvornår kan en admin 'tvinges' til at slette indlæg skrevet af brugere på hans/hendes forum?

Hvis der falder en endelig dom ved en dansk domstol

> Har admin et større ansvar end brugeren selv, fordi han giver andre muligheden for at udtrykke sig offentligt på sit forum?

Nej, det mener jeg ikke man kan sige, men ansvaret kan være parallelt

> Kan en admin fraskrive sig ansvaret ved at skrive, at han fraskriver sig ansvaret

Nej, man kan i reglen ikke fraskrive sig ret meget ansvar i Danmark

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Tak for svarene. Jeg synes det er skræmmende, hvis en debat bliver farvet af frygt for advokat, retssager m.m. Ytringsfrihed er meget vigtigt for mig samtidig med at man viser respekt for sine meddebattanter.

Jeg har aldrig forstået trangen til at kalde andre for idioter eller dét der er værre, pga manglende evne til at forklare sin pointe. Og hvor kommer den mærkelige idé fra - at man altid skal opnå enighed i en debat? Eller at andre SKAL kunne forstå hvad man mener?

Min erfaring fra forskellige fora er, at de fora med færrest regler, censur og indblanding fra admin/moderatorer, faktisk også har de bedste debatter. Det er irriterende, at læse tråde hvor halvdelen mangler.....

Jeg vil tro at det er godt at have en advokat i baghånden, hvis man bliver truet til at fjerne indlæg m.m. I mange tilfælde tror jeg ikke der er belæg for truslerne, men det er jo nemt at true med advokat.

Venligst,

Tina

 

Hairdiva extensions i Aabenraa giver dig flot langt hår, fylde eller reflekser!

Se mere på Facebook eller min hjemmeside www.hairdiva.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig, det er trist at lovgivningen skræmmer mange fra at sige deres mening eller drive en debat. I USA har de fået indført en lovgivning der sikrer ejere af debatter ælangt bedre. Det mangler vi i Danmark!

I Danmark må vi derfor leve med, at hvis vi vil sige vores mening så må vi også kæmpe de sager der skal kæmpes. Som mange ved kæmper undertegnede, Martin og Torben f.eks. p.t. en sådan sag. Det koster tid og penge. Men nogle skal gøre det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det ikke betegnes som en krænkelse af min ytringsfrihed at jeg ikke får lov til at kalde en anden debattant for en idiot Wink

Hele snakken omkring "Må / Må ikke" på fora er virkeligt svær at forholde sig til.
Det rigtige ville vel være at holde sig til den danske lovgivning. Men når det skrives på tekst, og andre kan læse det, giver det et indblik i at lovgivningen tillader alt for meget som mange admins ser som upassende. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Greyzone:

Vil det ikke betegnes som en krænkelse af min ytringsfrihed at jeg ikke får lov til at kalde en anden debattant for en idiot Wink

Jeg føler med dig. Jeg plejer at råbe det højt i stuen i stedet for at skrive det......

Hele snakken omkring "Må / Må ikke" på fora er virkeligt svær at forholde sig til.
Det rigtige ville vel være at holde sig til den danske lovgivning. Men når det skrives på tekst, og andre kan læse det, giver det et indblik i at lovgivningen tillader alt for meget som mange admins ser som upassende. 

Det sjove er, at jeg har oplevet at der på de fora med få regler og næsten ingen censur, er en langt bedre opførsel...Hmm

Tina

 

Hairdiva extensions i Aabenraa giver dig flot langt hår, fylde eller reflekser!

Se mere på Facebook eller min hjemmeside www.hairdiva.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Et andet interessant spørgsmål er da brugernes ansvar for de svar de afgiver... altså om en identificerbar bruger kan sagsøge en identificerbar rådgiver fx. mig for et forkert indlæg... Interessant tanke..

Fra Aabenraa
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Ja, du har ret det er mindst ligeså interessant! Tør du skrive hvad din holdning er til begge dele? Big SmileWink

Venligst,

Tina

Hairdiva extensions i Aabenraa giver dig flot langt hår, fylde eller reflekser!

Se mere på Facebook eller min hjemmeside www.hairdiva.dk

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Tøjner - www.ditselskab.dk:

Et andet interessant spørgsmål er da brugernes ansvar for de svar de afgiver... altså om en identificerbar bruger kan sagsøge en identificerbar rådgiver fx. mig for et forkert indlæg... Interessant tanke..

Jeg gad da godt se/høre en dommer sidde med et sagsanlæg, hvor sagsøger siger, at det råd, han/hun læste på en chatside ikke holdte vand men Kurt sagde det og han ved vel hvad han har med at gøre. Mange indlæg her er jo kortere spørgsmål og svar kan ofte kun gives udfra de forhold, der er beskrevet. Man er vel selv direkte ansvarlig for hvad man gør - og så er der nogle udvidede områder, hvor rådgiver kan drages til ansvar, hvis brugeren er i god tro (det forventes at en advokat ved noget om jura og banken ved noget om eks. aktier). Jeg ville dog forvente, at eks. råd fra Jakob Tøjner her på siden ikke er ansvarspådragende - men at en personlig konsultation vil være det eller hvis det er anført eks. på Jakob Tøjners egen hjemmeside. På samme måde må en bank være ansvarlig, hvis de på deres hjemmeside anbefaler en bestemt aktie (måske i Roskilde bank) eller kunden får den besked med hjem og det så går galt. Derfor ser man sjældent dette. Men der findes i mia. hjemmesider, hvor der anbefales køb og salg af specifikke aktier. Jeg ved ikke om der har været nogle sager med det, men den er nok vanskelig at køre.

Men det er da et interessant punkt.

Hilsen Jakob

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Min holdning er, Tina, at der ikke er tvivl om, at man kan i falde fx. et strafansvar for sine udtalelser her på sitet eller på andres sites, fx. et injurieansvar for at fremsætte bemærkninger, der er usande og krænkende om andre.

 

jeg mener endvidere, at der kan være en risiko for et profesionelle rådgivere kan i falde et ansvar for deres bemærkninger, afhængig af formuleringen af bemærkningerne. derfor også afsluttende bemærkning i min underskrift...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)