Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav på domænenavn..?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hej Aminoer

 

Jeg står og er lidt i tvivl ang. noget domæne navn.

 

Lad os sige at jeg skal til at starte virksomhed med en hjemmeside, og gerne vil have hjemmesiden "www.føntørrer.dk" (bare et underligt eksempel) og domænet er ikke i brug, men ejes af en anden.

 

Mit spørgsmål er så:

 

1) Hvis jeg starter min virksomhed og kalder den for "føntørre ApS" vil jeg så på en eller anden måde kunne gøre krav på domænenavnet?

 

2) Hvordan vil det stå til hvis jeg køber "www.fontorrer.dk" og stadig har virksomheden der hedder føntørrer ApS, hjælper det på noget?

 

3) Eller er den eneste måde jeg kan få domænet ved at kontakte personen og høre om jeg må købe det?

 

Jeg håber det giver mening :)

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Når du registrerer din virksomhed efter domænenavnet er blevet registreret, så kan du naturligvis ikke gøre krav på domænenavnet i følge de regler der er gældende. Hvis du sætter dig i registrantens sted, må du også kunne se at det er helt absurd at man kan miste sit domænenavn ved at en virksomhed senere vælger at kalde sig det samme.

Der var tidligere en sag (se denne tråd) hvor Dracco mistede retten til domænet "nyhedsavisen.dk" i en sag mod Nyhedsavisen, på trods af at domænet var registreret før Nyhedsavisen eksisterede. Undtagelsen i den her sag var at Nyhedsavisen var varemærkeregistreret og at Dracco ville anvende domænet til noget indenfor samme genre, men det kan du læse mere om via linket til tråden. Almindelige ord som "føntørrer" kan i øvrigt ikke varemærkeregistreres så vidt jeg er bekendt.

Så ja, kontakt ejeren og se om de vil sælge - ellers må du i tænkeboksen igen :)
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du må nok have muldvarpeskindet op at lommen hvis du vil have det domænenavn..... Det er nok også billiger at betale i stedet for at bruge så meget af din ellers udmærkede kreativ energi på hvad du kunne gøre for at fravriste indehaveren domænet :-)

"Føntørrer" kan nu godt varmærkeregistreres - bare du ikke sælger føntørrer vel at mærke. For eksempel er Apple et registreret varemærke indenfor de dersens iPods, pc'ere og telefoner - men ikke med produkter indenfor æble branchen.

Men nej du får nok ikke domænet uden at slippe slanterne.

Dog mindes jeg en sag om en gut nede sydpå som hed SHELL til efternavn - han havde registreret SHELL.CH.

Først i tid bedst i ret gælder jo som regel - men han måtte aflevere SHELL.CH til benzinselskabet da "folk havde en forventning om" at komme inde på benzinselskabets side? Det er en ældre dom så jeg ved ikke om praksis er ændret siden da. Det håber jeg da egentligt.

Der er for øvrigt en hustler der har registreret janbalslev.com som prøver at sælge det til mig..... Angry

Fra Næstved
Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 1934
Fra  ShopNyt Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Bare som en sidebemærkning: Jeg har ikke særlig stor respekt for folk som vil "stjæle" andres domænenavne, uanset hvad grunden er Super Angry .

Nå, det er nok heller ikke dét du er ude på Embarrassed

Mvh.

ditbrugtmarked

 

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres gode svar, det er altid fedt at få nogle svar man kan bruge til noget!

Til DBM, min plan er heller ikke at stjæle et domæneSmile men jeg har bare en god ide med et domæne som ikke har været i brug i 4 år, som jeg rigtig gerne vil have, så jeg bliver nød til lige at tjekke mine muligheder.

Det er jo bare træls at der er et domæne som jeg kan bruge ikke bliver brugt til noget som helst...

Men nu må jeg tage kontakten til manden og se hvad der sker Smile

Det har været nogle gode links i har henvist til, mange tak for det.

Fra Hillerød
Tilmeldt 9. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Guldberg,

Hvis du er uheldig, bruger manden det til mail. I så fald stiger prisen nok noget i forhold til, hvis det er et domæne, han bare har liggende.

Tjek evt. hos DK-Hostmaster, om han har registreret et væld af andre domæner. I så fald holder han nok fast på domænet med henblik på at sælge det til nogen. Det kan godt have en effekt på den pris, han forventer. Du kan ikke gøre noget ved det, men så vil du i hvert fald være lidt forberedt før forhandlingen.

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det gode råd frank

Du har nok ret i at det er en god måde til at forberede sig inden jeg ringer til ham :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)