Hej Amino's. Jeg har et spørgsmål som handler lidt om købeloven. Vi har i vores forretning solgt et møbel til en kunde. Da leveringsdatoen ikke kunne bestemmes med sikkerhed, valgte vi ikke at fastsætte nogen bestemt lev. dato på ordren til kunden. Vi skrev istedet at "den forventede leveringsdato var slut august". Desværre har der været nogle forsinkelser fra fabrikkens side pga konstruktionen på den bestilte vare, så nu er den forventede lev. dato overskredet med ca. 3 uger. Kunden har valgt at vente på produktet, men forlanger en kompensation i henhold til købeloven stk. 23 og 24. Det gør han fordi han har måttet afbestille nogle håndværkere, som kræver en kompensation af ham for tabt arbejdsfortjeneste. Hvordan er vi stillet som forretningen her? Vi skrev jo netop lev. dato var en "forventet lev. dato" fordi fabrikken oplyste de ikke kunne garantere en fast lev. dato. Jeg kan godt forstå kunden er ked af forsinkelsen, men hvad kan reelt kræve af os? På forhånd tak. |
Mener I har gjort hvad I kunne og kunden ikke har krav på yderligere kompensation.
Når det er sagt, er en lille rabat måske bedre end at kunden afbestiller varen.