Jeg ville med beklagelse informere kunden om at Post Danmark har modtaget pakken til fremsendelse, og at i er ved, at opsporer pakken sammen med Post danmark. Send gerne Track & Trace nummeret med, så kunden selv kan kontrollere det. Så ville jeg sætte Post Danmark igang med at kontrollere om der er kvitteret for pakken. Der forsvinder jo en gang i mellem nogle pakker fra Posten.
Hvis det er en lille sag til et par hundrede, så send kunden en ny UB, Hvis det er en større sag må du overlade sagen til Posten.
Jeg er enig i dit forslag til fremgangsmåde - men jeg er stadigvæk ikke sikker på om jeg må gøre det rent juridisk; eller om pakken anses som ikke leveret, så snart kunden siger det.
Hvis man læser købeloven meget firkantet, så kan kunden jo dybest set være ligeglad med hvilken form for leveringsgaranti/aftale vi har med fragtfirmaet, så længe kunden ikke har modtaget varen:
" § 73. Skal sælgeren sende salgsgenstanden, anses levering for sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse."
Hyggeligt at høre fra dig - går alt godt hos jer? ... og, jeg sidder skam midt i Australien (eller ude ved kysten og stranden for at være helt præcis). Internettet er bare en herlig opfindelse. Vi er hernede i et års tid, så vi vender næsen hjem igen til næste sommer.
Det var nogenlunde det resultat jeg tænkte. Egentlig skal man vel som udgangspunkt bare se købeloven som værende til for at beskytte forbrugeren i højere grad end for at tilgodese den erhvervsdrivende - så hvis det er en gråzone, er det nok til fordel for forbrugeren?
Jeg snakkede med Post Danmark lige før (længe leve Skype!), som fortalte at de sender en erklæring til modtageren, hvor der skal skrives under på at pakken ikke er modtaget. Mon ikke man med lidt rimelighed kan afvente at dén erklæring bliver returneret, såfremt Post Danmark behandler efterlysningen rimelig hurtigt.
Det korte af det lange er vel egentlig om post danmark har en underskrift fra modtageren. (Syntes ikke lige jeg kunne se om det var tilfældet). Alt efter hvor dyr varen er, må jeg give de andre ret i at du mister credibility hvis kunden føler sig uretfærdig behandlet. Kender til en del webshops som hellere vil tage tabet end at lade det ske. Men omvendt er der jo også plattenslagere som forsøger at narre webshop ejerne.
MVH Hans Poulsen - billigEmballage.dk / Pickandpack ApS
Det afgørende er, om forbrugeren har fået varen "overgivet" - og ikke, om Post Danmark har "leveret" pakken. Hvorvidt forbrugeren reelt har fået pakken udleveret/overgivet fra PostDK eller ej er jo i sidste instans et bevisspørgsmål.
Men hvis du tror på kunden/forbrugeren, må du sende en ny vare. Samtidig kan du jo efterspore den gamle vare hos PostDK eller hvem PostDK måtte have udleveret varen til.