Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

angående lån til køb af eksisterende virksomhed, muligt eller ej?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra hedehusene
Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ville hører om i tror det muligt at låne 600000 til køb af et eksisterende autolakkeri med tilhørende kundekreds på sit "glatte" ansigt?

Da jeg ikke rigtig har noget at stille sikkerhed med.

Virksomheden omsatte for ca 1,5mio i 2007. Overskud før skat 678000kr.

 

Har en del erfaring da jeg har været maler mester i det firma jeg er nu i snart 5 år.

 

håber at hører fra jer.

Dennis  Kristiansen

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 02:01
Hvor mange stjerner giver du? :

det kommer vel nok lidt an på hvordan dit glatte ansigt ser ud nede i banken Geeked

hvis du køber lokaler med også kunne det tænkes banken kunene tage pant i dem som sikkerhed. 600000 er jo mange penge,  men så er det altså heller ikke være, jeg mener det jo ikke mere end hvad en stor bil koster, så tro på dig selv og din ide, så gør banken det sku nok også

Fra Esbjerg
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis,


Tror på dig selv, hvilket jeg tror bankfolk i særdeleshed er uddannet til at kunne læse i folks ansigter. Hvis du udviser selsikkerhed vil det afspejle sig i måden du præsenterer det overfor banken.

Inden du smutter i banken, udfyld da en forretningsplan, således at du ikke kommer på glatis, når du sidder foran en bankrådgiver.

Held og lykke.

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er mit indtryk at bankfolk er utrolig forskellige. Der er nogen man kan charmere, hvorimod andre forholder sig til tørre facts. Så det kan bestemt betale sig at prøve sig frem - og så lad være med at vælge den nyuddannede :)

Du kan dog være helt sikker på at banken vil lede efter en eller anden form for sikkerhed for at få sine penge igen. Så som minimum, så skal du have udarbejdet et realistisk budget. Gerne et der dokumenterer at du kan afdragelånet hvis firmaet går ned.

Held og lykke med forhandlingerne :) OG husk at fortælle hvordan det går.

Hilsen Morten 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver ikke låne pengene på dit glatte ansigt.

Banken har mulighed for at få virksomhedspant i den virksomhed, som du køber og på den måde skabe sig en vis sikkerhed for sit tilgodehavende. Eventuelt kan banken supplere det med et krav om personlig kaution for en del af gælden. Hvis der bliver talt kaution, kan det være en fordel, hvis du kan få banken til at acceptere, at du etablerer dig i holdingselskabsstrukturen og får holdingsselskabet til at stille kautionen af hensyn til din mulighed for fremtidigt at afdrage på gælden.

Husk at gøre dig nogle overvejelser om, hvordan du selskabsmæssigt vil strukturere dig, hvis du får bevilget lånet, således at du får optimeret din ejerstruktur fra starten i forhold til din virksomhed.

Vh Peter - Advokat Århus

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Det er min klare vurdering at det er urealistisk at begynde at forhandle om kaution eller ej - som nyetableret virksomhed tror jeg mere det handler om man kan låne eller ej.

Det er et elendigt signal at sende til banken, at du allerede på første møde begynder at forhandle om den personlige hæftelse - den kreditstærke bankmand vil ikke bryde sig om det.

Jeg tror ikke tiden (finanskrise og stigende konkurser mv) er til at man bare går i banken og låner - det er klart blevet sværere.

Ellers enige med de øvrige om at det handler om at få lavet en god forretningsplan, et realistisk budget og så vise banken at der er en vej ud af gælden hvis det ikke går som alle håber.

VH Bo

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det et elendigt signal at anmode om at først kautionerer holding og sidenhen en selv personligt, synes da det lyder meget reelt.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ser det fra bankens side af skrivebordet - hvilken glæde skulle de så have af en kaution fra et tomt holdingselskab? Det eneste der er i holding er anparter i driftsselskabet og hvis det er nødlidende så er de jo ikke meget værd.

Hvis det var mig der var rådgiver ville jeg have personlig kaution - den dag der er reelle værdier i holding er det fint med en kaution herfra.

VH Bo

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville da til enhver tid foretrække det, der kan jo sagtens være pæn egenkapital i holding og vil da hellere af med dem end egne penge. Hvis banken ikke forstår det, ville jeg nok se mig om efter en anden bank.

Jeg sagde jo også netop at det kunne bakkes op af en personlig kaution, så banken har samme risiko.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Der er jo to parter i denne sag:

1) Banken - de skal sikre sig så godt som muligt og skal derfor have kaution fra indehaver med mindre holding er så solidt at man kan nøjes med det

2) Kunden - vil gerne have så lempelige vilkår som muligt

Hvad skulle ideen være i at få en kaution fra holding i en virksomhed der lige er etableret?

I en sag med en nyetableret virksomhed, mener jeg det er helt hen i vejret at tale om kaution fra holding, den har ingen værdi for banken. Roskilde Bank har været meget kendt for at give finansiering uden personlig hæftelse og se hvordan det er gået dem - det kan godt lyde som en overdrivelse, men det er en af årsagerne til at Roskilde er kommet i problemer.

VH Bo

 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)