Hej, Jeg bøvler med en kunde. Jeg sendte for snart et par år siden diverse tilbud + mit firma's forretningsbetingelser. Der blev sagt ja til tilbuddende, men jeg var ikke skarp nok til at får dem underskrevet. Arbejdet gik igang og betalinger mv. dukkede op nogenlunde planmæssigt. Så begyndte det at gå skævt for min kundes forretning. Inden længe blev jeg (og en lang række andre leverandører) gjort til syndebukke. Betalingerne begyndte at trække ud - for til sidst helt at udeblive. Jeg har stadig en slat penge tilgode (som jeg har rykker behørigt for). Status er at jeg nu skal ha' fundet ud af om det kan betale sig at køre inkassosag og ha' fundet nogen som kan håndtere det. Mit tilgodehavende er godt 25.000,- Nu går kunden så til angreb... Jeg er "inviteret til kaffe" hvor deres erstatningskrav mod undertegnede bl.a. skal diskuteres. Kunden har ikke noget at komme efter ... i virkeligheden burde jeg sende en hel røvfuld fakturaer på al den spildte tid, kørsel, renter og tid jeg i øvrigt har "foræret dem" - specielt i perioden Jan-Juni. i år. Da det gik skidt for kunden forsøgte jeg at hjælpe lidt til ved "at se igennem fingrene med småfakturaer". Lektien er i den grad blevet lært (på den hårde måde). Jeg har tænkt mig at svare på invitationen som følger: Jeg ønsker ikke at stille op på deres adresse - jeg gider ikke bruge flere penge og mere tid på at køre. Jeg ønsker ikke bruge mere tid på at debattere regninger som de ikke har gjort indsigelser imod tidligere Jeg ønsker i det hele taget ikke bruge mere krudt på kunden - det vil jeg overlade til inkassofirmaet. **** Jeg har aldrig bøvlet med "dårlige kunder" før. Jeg er maget i tvivl om bl.a. Hvordan finder jeg ud af om det kan betale sig at køre inkassosag? Da kunden ikke har underskrevet ordrebekræftelse vil jeg mene at det er hans ansvar at bevise evt. mangler i det leverede. Det påhviler vel kunden at bevise et evt. tab? Mine forretningsbetingelser lister en række betingelser, herunder at eventuelle erstatningskrav aldrig ville kunne overstige købsprisen... Har den formulering værdi og hvad sker der hvis kunden påstår at han aldrig har set betingelserne? /Jensen
|
Hej SVJ
Udgangspunktet er, at hvis du har leveret en vare, har du naturligvis krav på pengene herfor.
Hvis din køber afviser at betale, har han bevisbyrden for, at varen er mangelfuld, at han har reklameret i tide osv.
Jeg kan ikke på baggrund af oplysningerne i dit indlæg vurdere, hvilken betydning dine salgs- og leveringsbetingelser har for din retsstilling, da det kræver en konkret gennemlæsning og vurdering heraf. De vil dog sandsynligvis alene have betydning, hvis din modpart formår at løfte bevisbyrden for, at varen er mangelfuld mv.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil have bistand til at kradse pengene ind.
Vh Peter - Advokat Århus (tlf. 87311102)