Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsfirma til ApS

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg skal starte et nyt firma sammen med en ven. Ejerandelen bliver ca. 80/20 i hans favør pga. han kommer med software med 2 års udvikling og jeg skal rejse kapital og arbejde i det kommende selskab som CEO.

Vi får brug for et ApS. Jeg har dog hørt om enkeltmandsfirma kan omdannes til ApS uden indskydelse af kontant indskud af 125.000 kr. Hvad kræves det?

Er der fordel i at stifte I/S med begge som ejere og derefter omdanne det til ApS?

Jeg har i forvejen et holding som jeg vil have ejer de 20 %.

 

På forhånd tak!! Smile

 

Mvh,

Thorstjerne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Et I/S kan du ikke omdanne til ApS!

Enkeltmand ja....dog kun skattefrit fra 01.01-30.06.!

Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for din besvarelse!

Vil det sige at enkeltmandsfirmaet skal stiftes 01.01 og omdannes til ApS inden 30.06?

Hvilke forhold skal firmaet opfylde før det kan omdannes til ApS uden indskydelse af 125.000 kr?

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Desværre er det ikke helt korrekt svar, I kan etablere et I/S og senere lade det omdanne under anvendelse af lov om skattefri virksomhedsomdannelse, MEN hvis du vil lade dit holding eje de 20%, hvilket ofte er fornuftigt, er det ikke en fordel at eje via et I/S.

I skal endvidere lige være obs på de skattekonsekvenser der er ved at du kommer med et selskab og dette driver virksomhed med noget kollegaen putter ind "gratis" mod andel af ejerskab. Det er jo en skatterelevant handling, som selskabet kan blive beskattet af at modtage, hvorved I brænder nallerne. >Tjek forholdet konkret med en rådgiver og IKKE bare her på Amino.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob!

Forstår ikke dit svar........et I/S kan du efter min mening ikke omdanne til ApS.

Hvordan skulle det gøres?

Jeg har konkret et I/S som kunde, som snarest skal laves om til selskab!

 

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er heller ikke enkelt, men efter Lov om skattefri virksomhedsomdannelse § 2, stk 2: gælder følgende:

Stk. 2. For en virksomhed med flere ejere er anvendelse af lovens regler yderligere betinget af, at alle ejerne

1) anvender reglerne i denne lov,
2) har anvendt samme regnskabsperiode og
3) vederlægges i forhold til deres andele i den personligt ejede virksomhed, jf. dog stk. 3.

Bestemmelsen har sigte på den situation, at alle ejerne af en personligt ejet virksomhed - interessenterne i et interessentskab - vil omdanne interessentskabets virksomhed til et fælles aktie- eller anpartsselskab. Separat omdannelse af den enkelte interessents ideelle andel af virksomheden til et selskab kan derimod ikke lade sig gøre, se note 1 ad § 1, stk. 1 (dog med den undtagelse, der følger af tonnageskattelovens § 5, hvorefter en personligt ejet virksomhed, som udøver rederivirksomhed og omfattes af tonnageskatteordningen, kan omdannes til særskilt selskab, jfr. tonnageskattelovens § 5, stk. 3).

Det tidligere krav i den med L 1999 252 ophævede § 2, stk. 2, litra c om, at alle ejerne af virksomheden ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skulle have anvendt samme driftsregnskab og status for virksomheden indeholdende fælles skattemæssige afskrivninger og nedskrivninger, er dermed ophævet. I stedet gør loven brug af en udligningsordning som beskrevet i § 3, stk. 3.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Jacob!

Jeg har konkret et I/S, hvor en interessent er købt ud.

Der er 2 tilbage, som i nærmeste fremtid vil ændre til selskab.

Kan det ovenskrevne bruges i denne situation.

De ejer nu I/S 50/50. Den ene interessent er et Aps!

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej naturligvis ikke.

Alle ejerne skal drive personlig virksomhed, og det gør kapitalselskabet (aps'et) jo ikke.

Den fælles virksomhed kan ikke omdannes, og den enes personlige andel kan ikke omdannes.

Overvej skattepligtig omdannelse..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

O.K. Tak!

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)