Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banker, jeg må le...

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke lade være med at smile lidt i disse dage. De fine banker der er så gode til at rådgive os andre i vores pengesager, ryger nu på røven på stribe.. De sidder med "overlærermine" og kigger iværksætterne dybt i øjnene, mens de nidkært gransker regnskaber, budgetter m.m. for at se om de kan bevilge en kassekredit på 30.000 kr., mens deres egen forretning sejler med tab i milliardklassen... Men så kommer staten jo til for at støtte de stakkels banker, der fint kan få lov at tjene monster mange penge i de fede år og udbetale sig selv astronomiske lønninger, men når krisen kradser, så få de lige en håndfuld milliarder til at dække hullet, men den fede gage kan de fint beholde..

Jeg så for et par år siden, at en ung chef i en jysk bank advarede mod at købe Mærsk Aktier. Grundlaget var, at han mente at det var tåbeligt at Mærsk ville købe tankskibe for 30 milliarder kroner, det mente han ikke de kunne forrente. Tænk lige over det.. En mand med en merkonomuddannelse og 3 års praktisk erfaring, som måske kan bruge et par timer om ugen på at følge Mærsk, han mener seriøst at han kan vurdere situationen bedre, end de godt 80 mand Mærsk har ansat til at vurdere markedet og det på fuld tid. Og tænk, der er sgu folk der så sælger deres Mærsk aktier på baggrund af sådan en klaphat.. Det er så sindssygt at jeg næsten ikke kan fatte det.

Og for at sætte kronen på værket, så tillader bankerne at kalde deres sælgere for bankrådgivere.. Det er så groft, at jeg ikke forstår at forbrugerombudsmanden ikke for længst at stoppet det bedrageri!

Jeg håber virkelig at folk efterhånden vågner op og erkender, at banker er til for deres egen skyld og at man ALDRIG skal lytte til deres råd. I bedste fald er de inkompetente og i værste fald er de både inkompetente og handler direkte imod kundens bedste.

Dbh Martin


Tilmeldt 25. Sep 06
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Martin..

Ja, det er absolut en vigtig lære du der kommer med.. Banker er forretninger - ikke anderledes end netto og brugsen - de har en vare på hylden som de skal ha solgt - og for bankernes vedkommende er det jo så ikke lige mælk og tandpasta, men penge..

En af de helt store bedrag, som jeg som helt ung iværksætter blev opmærksom på - tilbage ul. 80'erne..

Når jeg nu stod der med hatten i hånden, og lige skulle bruge en lille kassekredit på 30k - ja, så kunne det så lade sig gøre, hvis jeg lige lavede en opsparing "dit og dat" - som netto betød, at jeg efter 1½-2 år havde betalt alt tilbage - men så stadig stod til at skylde banken 25k... dog med det lille catch, at nu var det jo så faktisk mine egne penge som jeg lånte, af mig selv, bare med banken som mellemhandler... ja, rent til grin.. Den praksis køre de stadig - lån bare, hvis du lige selv finansiere..

Jeg kan nu heller ikke lige ha så farligt ondt af bankerne - og hmm - ja, sry - aktionærerne må jo kende risikoen af at sætte penge i papirer - så dem har jeg nu heller ikke så ondt af...

VH

 

Peter

Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja man må sige at det er en pinlig affære for mange banker og idag måtte endnu en dansk bank gå til "storebror" for at skaffe likviditet til at åbne her mandag morgen. Det er nok meget sundt at alle bliver gjort opmærksomme på at selv banker kan krakke, så den blinde tillid man ellers har haft til banker svækkes. Det er sørgeligt at der er så mange der risikerer at miste deres surt optjente penge fordi bankerne ikke har styr på deres egen økonomi. Når en bank lukker, så mister man jo så vidt jeg ved alt indestående over 300.000 DKK. Hvordan er man egentlig stillet hvis man har haft et lån i en bank som lukker? 

/JJ

Man er aldrig bedre end sin sidste præstation!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

G'morgen Martin, det var da et hyggeligt humør du er i her til morgen Big Smile
(Eller nat, er det vel derovre)

Jeg har nu heller ikke specielt ondt af aktionærerne, selvom jeg selv står til at miste en god sjat på Danske Bank efterhånden og det bliver nok kun værre.

Burde bankerne ikke laves ligesom COWI der har COWI Fonden eller Grundfos med deres tilsvarende fond. I gode år bliver udbyttet så sparet op og kan senere bruges til at modstå dårlige år. Det burde være mere relevant for bankerne end de to førnævnte, da bankerne jo trodsalt er en ligeså grundlæggende del af den danske infrastruktur som veje og kobberkabler.

Fra Shanghai
Tilmeldt 28. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Fed artikkel

Jeg hørte kun den halve historie om Roskilde bank skandalen kan man vel godt kalde det. Er det rigtig forstået at storaktionærene ikke tabte en krone mens kun de små nu for problemer med at rede deres penge. Hvis nogen har et link eller har lyst til at skære sagen ud i pap i et par linier vil jeg være meget taknemelig.

MVH

Jens

Kinakontakten Vi assisterer Scandinaviske virksomheder i indkøb og produktion på det kinesiske marked.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 07
Indlæg ialt: 79
Fra  Globus Vask Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

mr.jensen:

Når en bank lukker, så mister man jo så vidt jeg ved alt indestående over 300.000 DKK. Hvordan er man egentlig stillet hvis man har haft et lån i en bank som lukker? 

/JJ

I Danmark modregner man lån ift. indeståender. Dvs eks. 500K i indlån - 250K i udlån = 250K (som dækkes af indskydergarantiordningen <300K)

Har du samlet gæld til banken, får du nok et brev fra kurator om indfrielse, eller overflyttelse til en alternativ bank.

I paraksis skal du vælge en ny bank, oprette en konto, og efter max 3 måneder får du udbetalt dit tilgodehavende/flyttet gæld.

Vask og udlejning af linned, beklædning og måtteservice til private og offentlige virksomheder

Globus Vask & Måtter

Fra Køge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Martin Thorborg:

Og for at sætte kronen på værket, så tillader bankerne at kalde deres sælgere for bankrådgivere.. Det er så groft, at jeg ikke forstår at forbrugerombudsmanden ikke for længst at stoppet det bedrageri!

 

Mon ikke der er et opgør på vej. Bankrådgiveres dobbeltrolle som både sælger og rådgiver for kunderne er det helt store topic i dagens nyheder.

http://borsen.dk/finans/nyhed/140877/

/Kenneth.

 

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet kan jo blot være at hvis du har mange penge indestående på din private konto (+300.000) og et underskud stående i et Aps eller et personligt ejet selskab så sker der vel ingen modregning da det er juridisk selvstændige enheder.

 

Generelt synes det endnu engang sætter bankernes rolle/politik i et noget trist skær. Hvad nu hvis bankerne havde haft en politik om ikke absolut at låne så mange penge ud til dem der havde i forvejen (ejendomsinvestorer), men i stedet havde satset på iværksættere der havde brug for max. 1 mio??

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

 

Fra Køge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Rene C. Larsen:

Generelt synes det endnu engang sætter bankernes rolle/politik i et noget trist skær. Hvad nu hvis bankerne havde haft en politik om ikke absolut at låne så mange penge ud til dem der havde i forvejen (ejendomsinvestorer), men i stedet havde satset på iværksættere der havde brug for max. 1 mio??

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med dette. Jeg er fuldstændig enig i, at der er et problem med bankrådgiverenes dobbeltrolle i forhold til salg og rådgivning af bankens kunder. Jeg ser intet problem i, bankerne låner penge ud til ejendomsinvestorer, tvært om det har været en god ide. Det har været en væsentlig medvirkning til at skabe den dynamik vi har haft i samfundet de sidste mange på. Tænk på alle de iværksættere der har kunne starte egen håndværker virksomhed, som igen brødføder materiale leverandører, som igen handler hos andre virksomheder osv..... Hvis der ikke var den dynamik i samfundet der bla. er genereret af de storer ejendomsinvesteringer, hvor skulle de små iværksætter så afsætte deres produkter ?

Problemet er nu at tilliden til marked svigter.

 

/Kenneth

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu skelner jeg skarpt mellem developere og ejendomsinvestorer. Developere sætter jo gang i den omtalte multiplikatoreffekt, hvorimod simple ejendomsinvestorer blot lukrerer på mere eller mindre troværdige ejendomsopskrivninger.

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

 

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)