Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Outsourcing

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

 

Er der nogle herinde der har erfaring med at outsource udvilkling eller dele af udviklingsopgaver til f.eks Indien, Polen eller andre steder?

Hvad kan man forvente kvaliteten? Med kvalitet mener jeg, arkitektur, kommentar i koden, dokumentation så vel som afviklng af programmet.

Er det nødvendigt at rejse og hvor tit ?

Jeg ved godt at det kommer an på projektet, men hvad koster sådan en omgang? En ting er at timelønnen er billig, men hvis de er ekstra lang tid om at udføre opgaven, ja så er der jo ikke meget sparet her.

Hvad skal man ellers være opmæsksom på ?

Et hurtigt estimat på opgavens størrelse: Det vil formentlig tage 2-3 mand en års tid i danmark.

 

Med ønsket om en glad dag.

Kenneth

 

 

Tilmeldt 22. Apr 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Du har nøjatig de samme udfordringer som hvis du valgte en lokal udviklingspartner.....

Dit første kriterie bør derfor være tillid. Der ud over skal du være opmærksom på hvad du køber - altså din kravspecifikation og den afledte kontrakt du indgår.

Det er ikke altid at en lav pris på udvikling alene gør forskellen, husk projektledelse, test, dokumentation og overvej også om du/dit projekt kunne have gavn af en IT-arkitekt som kan give dig nogle kvalitative input inden du begynder et udvikingsprojekt af den størrelse.

Du kan sagten få leveret det du bestiller, men det er ikke sikkert det er den rigtige løsning. Efterhånden kan de fleste off-shore leverandører lever perfekt i forhold til din SRS men forholder de sig så kritisk til "brugsværdien" af det de laver?

Jeg driver selv et udviklingshus baseret på off-shore så jeg vil på ingen måde tale dig fra ideen, blot gøre opmærksom på at du skal være kritisk.

Det er lidt lige som et byggeprojekter i den virkelige verden. Skal du satse på dygtige håndværkere alene, skal du have en arkitekt med ind over og skal der oven i købet være en overordnet ansvarlig på toppen?

Som udgangspunkt findes der dygtige udviklere i både Danmark, Polen, Indien, Pakistan og alle andre steder men omfanget af dit projekt og dine egne evner/ressourcer til at udnytte off-shore modellen skal du huske at tage med i betragtning. Du må ikke tro at alle uden videre kan hyre 4 udviklere i indien og så kapitalisere på lønforskellen - så enkelt er det desværre ikke.

Som konkret svar på dit spørgsmål kan jeg fortælle dig at du kan få løst din udviklingsopgave på utallige måder men her er 3 forskellige prismodeller jeg ved der findes derude:

  • Mandetimer (hænder): 2 eller 3 mand i 12 måneder sælges helt ned til 8.000,- pr. mand/måned afhængig af kompetance
  • Dedikeret team med dansk projektledelse: vil jeg tror koster mellem 45.000 og 60.000 pr. måned
  • Fastpris:  Afhænger af din SRS og dine forretningsmæssige krav (læs risiko) 

Selv kører vi med en model der tager udgangspunkt i et dedikeret team, så hvis du vil have et konkret bud eller blot mere information om vores erfaringer efter mere end 4 år i off-shore så sig endelig til.

mvh.

Søren

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været et sted, hvor man købte arbejdskraft i Pakistan til udvikling af et stort IT-system. Det var nogle knaldhamrende dygtige programmører, der arbejdede effektivt og godt. Og de udviklede præcist det, de fik besked på, hvilket krævede rigtig meget mere af at kravspecifikationer og de efterfølgende tests. Vi havde programmørerne på besøg et par gange, så de kunne se og få en forståelse af forretningen, men det hjalp ikke voldsomt meget. Ved den efterfølgende evaluering af processen var enighed om at det faktisk ikke var den store succes, da de ikke har kendskab til det forretningsmæssige i, hvad du skal have udviklet, hvilket så kræver ekstra opmærksomhed på kravspecifikation. Uanset hvor meget du skriver og specificerer er der altid uklarheder. Det, vi sparede i programmørkroner, blev så rigeligt brugt på de, der skulle kravspecificere - og det er ofte ressourcer, der er dyrere end programmørerne. Der er også en sproglig og geografisk  og kulturel distance. Det gjorde i dette tilfælde, at opgaven trak yderligere ud i forhold estimaterne.

Om det kan anbefales er svært at sige. Jeg tror at det afhænger af hvad der skal programmeres og hvor komplekst en område det er. Jeg vil nok tænke mig meget grundigt om hvis jeg skulle gøre noget.

Hilsen Jakob

Fra Køge
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej.

 

Tak for jeres svar.

Vi er et par stykker som arbejder på et SW koncept. Vi vil under alle omstændigheder arbejde med, at analysere funktionaliteten af produktet helt i bund, eller så meget som det nu er muligt uden at det bliver overkill. Der deltager en erfaren projektleder og et par erfarne programmører.

 

Tanken var, at vi kunne speed processen op ved at få lavet den grundlæggende platform ude af huset, og vi så selv kan arbejde videre på projektet. Således var det ”kun” platformen der skal kontrakt specificeres.

 

Jeg har som konsulent selv arbejdet med outsourcing til et firma i Polen der var speciallister inden for noget GIS, men problemet her var at de altid havde så meget at lave, at projekterne for det meste blev udsat eller der var forsinket levering.

Tilmeldt 15. Oct 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Jeg har stor erfaring med outsourcing til østen (specifikt: thailand).

Mht. kvaliteten, afhænger i høj grad af hvor god en krav specifikation der er lavet. Nogle outsourcing firmaer har taget fat omkring dette problem ved enten at lade en projektleder fra kundens firma indgå som en del af teamet onsite (hos outsourcing firmaet) eller ved at man har en dansk projektleder fastansat hos outsourcing firmaet. I det sidste tilfælde vil det være denne projektleder der tager til danmark og får overdraget opgaven. I disse tilfælde kan du forvente en meget høj kvalitet af både arktitektur, code comments, design dokumentation, automatiserede test og af selve programmet.

Mht. rejser så kommer det igen an på hvordan forretningskonceptet er hos outsourcing firmaet. Det firma jeg representere har en dansk projektleder ansat som rejser fra mellem kunden og leverandøre og sikre at projektet er forstået og bliver implementeret korrekt. I det tilfælde forventes der ingen rejse aktivitet fra din side.

Mht. prisen, så må du påregne nogen overhead (typisk ca. 10%) ved outsourcing. I dit tilfælde må du altså forvente ca. 3-4 ekstra mand/mdr. udviklingstid for løsningen. Dette skyldes primært afstanden. Tilgengæld er timeprisen i østen meget lavere, typisk mellem 100 og 200 kr. pr. time.

håber det er en hjælp

Jimmy Borch

 

DanAsian CTO

http://www.danasian.dk

 

 

 

 

 

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 04:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Aastrup:
Tanken var, at vi kunne speed processen op ved at få lavet den grundlæggende platform ude af huset, og vi så selv kan arbejde videre på projektet. Således var det ”kun” platformen der skal kontrakt specificeres.

 

Min erfaring er Filippinerne (startede herude for 10 år siden). 

Nøglen til succes ligger i planlægning. Som udgangspunkt er Filippinske, Thai eller Indiske programmører nøjagtig lige så dygtige som deres Danske kollager, men de skal ledes på en anden måde.

Eksempel:

Lad os sige at i dit program skal man gemme et personnummer i en mask. Ved en Dansk programmør skal man ikke skriver noget særligt fordi alle ved at et person nummer er opbygget: XXXXXX-XXXX. En Indisk programmør ved det ikke, så det skal derfor forklares, i bund og grund logisk nok.

Når man laver software er der forståeligt nok mange sådanne ting som skal forklares. Denne forklarings proces hedder planlægning, og det er her at kæden ofte hopper af.

Problemer som man skal være opmærksom på når man outsoucer: 

1. Den danske kunde får ikke sine krav konkretiseret på skrift enten fordi der ingen tid er, manglende lyst, men ved ikke hvads det er man vil have, eller noget helt tredje, bottom line er at det bliver ikke gjort. 

2. Outsoucing virksomheden er for dumme og lader være med at kræve at kunden fortæller hvad de vil have. (de er i panik for at få jobbet)

3. Outsoucing virksomheden accepter at de ikke får en ordentlig kravspecifikation, regner en ca. pris ud og går så i gang velvidende at budgettet ikke holder og velvidende at kunden kommer til at sidde med store problemer senere fordi det først går op for kunden at budgetterne ikke holder når de har betalt 60% af prisen. (det er lige på grænsen af gangster metoder)

4. Kunden vil gerne fortælle hvad de vil have, men leverandøren har ikke de værktøjer og eller den viden som er nødvendig for at kunne gennemføre denne planlægning. Leverandøren er vandt til at skrive alt på bagsiden af en konvelut og så går det jo nok. 

5. Kunden trykker prisen for meget fordi de tænker, det er Asien tingene koster ikke noget derude og så trykker de til blodet komme ud af øjnene på leverandøren. (Needless to say, sådan noget kommer tilbage som en bomarang enten ved dårlig kvalitet, opsigelse af kontrakter eller hvad ved jeg.) 

6. Sprog, det kan ikke nytte noget at kunden ikke kan / vil skrive på Engelsk. Der er kun et sprog hele vejen igennem og det er Engelsk! 

7.  kulturelt, Thai, Inder og Filippiner tænker helt anderledes en vi gør i Danmark. Eksempel for 10 år siden da jeg startede her i Manila ville jeg have Sommer, efterår, Jule og Påskeferie fordi det har vi hjemme i Jylland....god morgen Hr. Direktør.... det kunne jeg bare glemme alt om. I Filippinerne tager folk ferie når de har brug for den. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at gennemfør f.eks sommerferie. Det er lykkedes med djævlens vold og magt at gennemføre vi holder lukket mellem Jul og Nytår.

8. En Dansker som arbejder i firmaet er helt klart et must. 

9. Sidst men ikke mindst, du skal være positiv og ikke hænge dig i småting.

Og så lidt statistik:

Ca. 70% af alle henvendelser vi får bliver ikke til noget fordi 1902 siger pænt tak, men nej tak på grund af:

a) manglende viden fra kundens side hvad de vil have

b) kundens modvilje imod at lave krav og udviklings specifikationer.

Du kan nu gætte på hvor min koncentration ligger. Vi ved nemlig at uden disse kan man ikke programmere mere end et website med 5 underside, et nyheds brev og en kontakt form!

 

 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)