Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lokalaftale med fagforening

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

I 1995 indgik vi en lokalaftale med Dansk Metal. I 2003 nedlægger vi firmaet - som var et enkeltmandsfirma - for at starte op igen, men med et APS. Alle bank-papirer, skøder m.m. måtte laves om pga. vi fik nyt CVR-nr. - og så er det jo juridsk en ny virksomhed. Mit spørgsmål er så, om vores lokalaftale med fagforeningen også skulle have været fornyet? Eller ophørte den med enkeltmandsfirmaet.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej adelfi

Ja, du skal lave en ny lokalaftale, men lad være hvis det kan undgåes..

Lokalaftaler koster dig mange flere penge end det er nødvendigt.

mvh   Geeked

 

 

 

Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er så mit næste spørgsmål. Hvad har jeg ud af at lave en ny lokalaftale? - Set ud fra virksomhedens synspunkt. Og desuden ønsker de ansatte ikke at være i samme fagforening - to er i metal, en i sid og en i kristelig

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tilslutter mig umidddelbart den forrige besvarelse om at lade aftalen dø, og køre videre uden en formaliseret lokalaftale. Det vil imidlertid nok være en god ide, at gøre sig nogle overvejelser om hvordan modellen for ansættelsesforholdene skal være og måske ligefrem konstruere en personalehåndbog. Det vil nok afhænge lidt af sammensætningen af medarbejderne om hvad der er praktisk.

Imidlertid bør du under alle omstændigheder nok overveje spørgsmål som feriefridage, barns 1. sygedag, SH-betaling, overtid, kollektiv ferielukning, og andre "grå" personaleforhold.

Har medarbejderne pension fra tidligere?

Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Om de har pension fra tidligere, er meget forskelligt. 2 har været her så længe, at det er hos os de har optjent retten til pension, en enkelt har ikke noget, tre har pension fra tidliger.

Fra Stenstrup
Tilmeldt 14. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det anskueliggører egentlig meget godt min pointe, at selvom man ikke indgår en tiltrædelsesoverenskomst, så slipper man i praksis ikke for at forholde sig til "hvor meget og hvor lidt" skal der indgå i lønpakken. 

Medarbejdere snakker jo sammen, og hvis der umiddelbart er for stor forskel i deres ansættelse, så skal der nok komme ballade ud af det på et senere tidspunkt.

Jeg vil nok anbefale et tillæg til ansættelseskontrakten/personalehåndbog, som klart fortæller gråzone vilkårene hos dig.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)