Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Billedmisbrug - jeg er RASENDE...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop opdaget at denne shop:

http://www.orangotango.dk

har brugt nærmest alle vores billeder til deres varer. Jeg er RASENDE. Hvad f..... får folk til at tro at de kan sidde og lukrere på andre menneskers hårde arbejde. FØJ!!!

Vi har en ansat som arbejder det halve af hendes dag med at tage de her billeder. Derefter skal de renses op og beskæres. Det tager hundrede år. Og bare tanken om at der så sidder en og feder den og synes at det er da SÅ nemt at drive en webshop. Det gør mig så RASENDE at jeg næsten ikke kan komme ned på jorden igen.

Nu har jeg taget screenshots af det hele - og overvejer om jeg skal lægge sag an. Havde det været et eller to billeder var jeg ikke så gal - men det drejer sig vel om 50 billeder.

Nå, nu fik jeg da så lidt luft - men jeg vil egentlig også gerne høre om nogen har erfaringer med at køre sager af denne art? Det er ren principsag - det er ikke første gang det er sket - og helt sikkert heller ikke den sidste. Men FØJ for den at folk gør det....

Mange hilsener Helle

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det kan man da bare heller ikke!!
Og så er det ikke engang en helt nystartet lille biks som ikke kender spillereglerne endnu, der står at deres fysiske butik har eksisteret i 14 år.

Har du snakket med dem der har butikken?

Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Helle

Den slags sker desværre ofte og er meget svær at beskytte sig mod.

Den lette løsning: Lav et vandmærke med dit butiksnavn eller endnu bedre web-adressen på din butik i billederne. Det er de færreste, der så vil stjæle dine billeder.

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke kunnet få fingrene i hende endnu... men prøver....

Ja, men det kan da bare ikke være rigtigt at man skal fylde sine billeder med vandmærke ind over tøjet... det er da bare for meget at folk kan finde på det i det hele taget.

Og nu opdager jeg også at hun har kopieret vores html kode og tekster:

http://www.orangotango.dk/Info/St%c3%b8rrelse+Guide/T%c3%b8j.html

http://www.houseofkids.dk/shop/external/modul-stoerrelsesguide-toej.html

 

- selv stavefejlen i første linie har hun med :·)

 

Nå, måske det også bare er mig der bliver dybt hysterisk fordi at vi har så travlt alle fire her i huset - og så ser man at nogen sidder tilbagelænet og bruger ens arbejde. Det gør mig bare så gal. Og der er ingen undskyldning - alle bør kende ophavsreglerne og almindelig god etik.

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har prøvet at have fat i en advokat "Bender Von Haller Dragsted" som der jo konstant bliver anbefalet. Trods de evige råd på amino om at man nærmest kan blive velhavende af at andre har stjålet andres billeder, så mente den advokat jeg snakkede med at det nærmest var spild af tid, og den regning som han ville sende mig ville overstige det faktiske udbytte. Han anbefalede mig dog at få lavet et standard brev du kunne sende ud når du oplevede det. Du kan så sende det med modtager kvitering, og du har en langt bedre sag hvis det så gentager sig.

Jeg ved godt du er rasende nu, det bliver jeg også selv. Netop for tiden har jeg også et par billeder hængende ude hos andre der bare har stjålet dem. De er ikke engang værd et link, så det må i undvære.

Det er jo helt sikkert en hurdle at lave de billeder, det er det for dig, men det vil det jo også være for hende. Hvad med at prøve at lave en aftale om at dele omkostningerne til produktionen af disse billeder?

Jimmy

Tilmeldt 6. Jan 08
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er vel, om man hellere vil rende og slukke ildebrande eller om man vil brandsikre sig for fremtiden.

At betale en advokat for at sende et truende brev er brandslukning i mine øjne og reelt får man jo ikke andet end mental oprejsning for pengene. Man kan selvfølgelig lægge sag an og håbe på erstatning, men er det kræfterne værd i forhold til, hvis man brugte den tid på at tjene penge? Skaden er sket.

Jeg ville overveje vandmærkerne, hvis jeg var dig.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

I know the feeling, hvis man sammenligner www.ditselskab.dk som er mit site med et forholdsvist nyt tilsvarende site kan man se at vedkommende i den grad har ladet sig inspirere. Men det kan man ikke forhindre. direkte kopiering som du nævner kan dog imødegås med fogedforbud, så jeg er ikke enig med von haller. og det behøver ikke koste 1 mio..

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres input. Jeg må have vandmærket mine billeder diskret. Gad vide om man ikke kan lave en lille tekst på sit site: Billeder kan frit bruges mod betaling af kr. 600,- pr. stk. Når et billede vises på en anden erhvervsbaseret shop anses dette køb for at have fundet sted, og faktura fremsendes. Selvfølgelig skrevet korrekt. Så kan der jo faktisk være en hel god forretning i det her :·)

Hvad endnu mere grotesk er, at jeg her til morgen ser at den pågældende shop har indsat nye billeder af en serie hjemmesko. Jeg googler så lige mærket for sjov for at se hvilken shop de billeder så er hugget fra. Og sørme om jeg ikke lander LIGE på en side med de billeder på. Altså - jeg er bare rystet. Jeg skrev en meget stram mail til hende i fredags hvor jeg ridsede reglerne op samt skrev lidt om almindelig god etisk adfærd osv. Og så fortsætter hun bare med andre.... nå, men det er da altid noget at hun er i gang med at fjerne sit overflod af vores billeder.

Mange hilsener Helle

Fra Roskilde
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 98
Fra  Porcani Hundeartikler & Foder Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg plejer at ringe til den pågældende butik og gøre opærksom på problematikken på en venlig, men bestemt måde og det virker for det meste.

Samtidig tilbyde rjeg dem at de kan købe rettigheder til at anvende billederne for en pris der svarer til den tid jeg selv har brugt på at lave billederne. Det vil de sjældent betale for og så er der kun en udvej, hvis de vil anvende dem.

I stedet for et vandmærke, så kan det faktisk være nok at ændre et par få pixels, som kun kan ses ved forstørrelse af billedet.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)