Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler vedr. freelance ansættelser

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Solrød
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har nu søgt lidt rundt i de forskellige indlæg, og må konkludere, at det forvirrer mig mere end hjælper, så nu prøver jeg selv at samle mine spørgsmål:

Jeg har to, som skal lave freelance opgaver for mig, hvor de bliver betalt pr. ordre, der udføres - almindelig betegnelse "Ren provision". Det er kun for en kort periode og de arbejder fuldtid ved siden af. Hvis de gør arbejdet godt, er der mange penge i det for dem - op mod 100.000 kr.. Min virksomhed er registreret som enkeltmandsvirksomhed og er momsregistreret, hvis det gør nogen forskel.

Spørgsmål:

- Hvordan er det nemmest, hvis jeg vil lave enkeltudbetaling - evt. honorarudbetaling?

- Hvad skal jeg indberette og hvor i mit regnskab? For jeg betaler vel for en ydelse og ikke fast løn.

- Skal min freelancer have et CVR-nummer eller kan de godt arbejde som privatpersoner, og hvordan så med udbetalingen?

- Jeg læste sted, at hvis freelanceren får mere end 50.000 kr., er der nogle bestemte regler?

Igen skal det siges, at begge freelancere arbejder fuldtid ved siden af, så det med sikkerhed kommer til at køre over B-skat.

Håber meget I kan hjælpe hurtigst muligt :-)

Tak!

/Louise

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du betaler honorarnota+moms.(hvis freelancere er momsregistreret)!

Freelancerene skal momsregistreres, når de omsætter for over 50k pr. løbende 12 måneder

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)