Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrence klausul

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg har et spørgsmål vedr. konkurrence og kunde klausul.

 

Jeg er idag ved at blive agent for en konkurrende virksomhed. Jeg er dog blevet meget i tvivl vedr. min konkurrence og kunde klausul. Den jeg har skrevet under dengang løb i 12 måneder efter ansættelsesophør - det er nu 18 måneder siden, så den skulle gerne være "væk".

Det jeg dog er blevet usikker på er om min gamle arbejdsgiver kan komme efter mig med hensyn til markedsføringsloven el. aftaleloven.

Der er nogle andre forhold som jeg også er usikker på:

Den stilling som jeg havde da jeg skrev under på aftalen var ikke den jeg havde da jeg forlod firmaet - statede som trainee og var salgschef ved ansættelsens ophør - har det nogen betydning?

på forhånd tak for hjælpen

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Der mangler en hulens masse info for at give dig et klart svar, men hvis konkurrenceklausulen opfylder følgende, hvorefter den konstateres gyldig, så må den alligevel antages at være udløbet...

følgende skal opfyldes... for at den overhovedet er gyldig:

Gyldighedsbetingelser

Det er en betingelse for, at en konkurrenceklausul er gyldig, at:

  • Medarbejderen indtager en særligt betroet stilling eller indgår en aftale med arbejdsgiveren om retten til at udnytte en opfindelse, som medarbejderen har gjort;
  • Medarbejderen modtager en kompensation for den periode, konkurrenceklausulen varer;
  • Konkurrenceklausulen og medarbejderens krav på kompensation fremgår af en skriftlig kontrakt; og at
  • Medarbejderen har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mere end 3 måneder.

Hvis medarbejderen har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i højst 6 måneder, kan en konkurrenceklausul højst gælde i 6 måneder efter fratrædelsen.

Kompensation

Kompensationen for en konkurrenceklausul skal pr. måned udgøre mindst 50 % af lønnen på fratrædelsestidspunktet inklusive eventuelle goder såsom fri bil, fri telefon og fri bolig.

Kompensationen for de første 3 måneder udbetales til medarbejderen som et engangsbeløb ved fratrædelsen. Kompensationen for den resterende del af den periode, konkurrenceklausulen gælder, udbetales månedsvis.

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

 

I sin tid opsagde jeg selv min stilling og har i øvrigt ikke modtaget kompensation efterfølgende. Så den klausul jeg underskrev i tidernes morgen er vel sådan set faldet bort.

 

Det eneste der bekymrer mig er om markedsføringsoven/aftaleloven.

Merle

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

hej merle, jeg staves med "c" - :-)

den er faldet bort.

hvorfor bekymre sig så meget om det sidste, sålænge du ikke har stålet disketten med forretningshemmeligheder, er der ikke noget at bekymre sig om.

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld den forkerte stavning af dit navn.

 

Jeg har ikke nogle disketter liggende, så jeg kan vist bare køre på.

 

Ps. I øvrigt staves Merle med stort M.

Nej spøg til side og tusind tka for dit umiddelbare råd.

Hilsen

Merle

 

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

så fik jeg den tilbage.

fjong :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)