Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling for ydelse til privatperson

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg driver et mindre I/S hvor jeg bl.a. holder foredrag og workshops om forskellige emner. Seneste job var dog så omfattende at jeg måtte medbringe en af mine bekendte som assistance. Jeg vil naturligvis gerne aflønne ham for hans indsats, men jeg er i tvivl om hvilke muligheder jeg har, eftersom han ikke har et cvr-nummer, og jeg derfor ikke bare kan få en faktura for ydelsen.

Kan man købe en ydelse ligesom man kan købe driftsmidler af private, eller hvordan skal jeg tackle dette?

Håber meget at I kan hjælpe.

Mvh Kristoffer.

Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kkjaer,

Mig bekendt kan en privat person faktisk godt udstede en faktura uden at have et cvr nummer. Der kan dog ikke regnes med moms da det er en privatperson.

Fakturaen skal indeholde:

o Udstedelsesdato (fakturadato)

o Et fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen (fakturanummer)

o Leverandørens CPR-nummer

o Leverandørens navn og adresse samt kundens navn og adresse

o Mængden og arten af de leverede varer

o Den periode eller det tidspunkt varen leveres på. 

o Det samlede beløb, der skal betales.

 

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, en 'privat' kan godt udskrive en faktura. Han skriver moms på hvis han er momsregistreret, ellers ikke.  Det er altså 'momsregistrering' der er afgørende, ikke 'privatperson'/firma.

 

Du kan også (i stedet for at din underleverandør udsteder en faktura) skrive en 'afregningsnota'. Det er det samme.

 

Formelt skal du (skattekontrolloven) indberette alt du udbetaler til ikke-momsregistrerede. Mit indtryk (kun et indtryk - dokumentation kan IKKE leveres) er at dette kan springes over.

Fakturaindholdet som Michael Poulsen beskriver er ok. Vejledning - ikke et krav.

 

Tilmeldt 8. Oct 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael og Henrik,

Mange tak for hjælpen, vi finder ud af at skrive en faktura efter Jeres anvisninger.

Mvh Kristoffer.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)