Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger hjælp til Axapta

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Humlebæk
Tilmeldt 20. Jul 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg har arbejdet med axapta i ca. 9 måneder. Og har en del spørgsmål... vil der være nogle derude som har

lyst til at hjælpe mig..?   - Spørgsmålene er som følger :

1. Ønsker at lave kursreguleringer på banker og valuta-kasserne. - Men selv om jeg tror jeg har fundet stedet, hvor det gøres, laver Axapta ingenting.

 - Ville allerhelst ha lavet kursreguleringerne manuelt - men det kan man ikke. - Hvad gør jeg ?

2. Der er en makering inde på en af debitorernes fakturaerne, som om den er ved at blive udført en udligning fra en kasseklade, men det er ikke

  tilfældet -  Hvordan mon jeg får den makering væk ?

3. Også har jeg spørgsmål til at danne specifike lister..

Håber der er nogle som kan hjælpe mig... tak på forhånd..

Mvh

Betina

BEH Regnskab - tlf. 41 41 81 92

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Betina

Jeg skal se om jeg kan hjælpe dig med nogle af dine spørgsmål. Jeg ved ikke hvilken version af AX du kører med, men jeg skal forsøge og give dig nogle svar ud fra 3.0.

1. Du burde bare skulle oprette en ny linie med kursangivelse under menupunktet Valutakurser i opsætning under økonomimodulet. i denne linie angiver du bare den nye kurs og en start dato så skulle kursen træde i kraft.

2. Har du tjekket alle kladder finanskladder, debitor betalingskladder mv. ? Hvis det er tilfældet har du så rettigheder til udviklingstræet?

3. Du må gerne skrive angående de specifikke lister.

mjb@easy-sailing.dk

 

Tilmeldt 7. Dec 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Betina,

Jeg ved ikke om kursreguleringsspørgsmålet stadig er aktuelt, men her kommer lidt hjælp alligevel.

Under finans skal du løbende vedligeholde de valutakurser du handler i.

For at kunne kursregulere finanskonti skal du i kontoplanen markere at kontoen skal kursreguleres, ellers sker der intet.

Du starter kursreguleringen under periodisk. Det skal gøres for både finans, debitor og kreditorkonti. Herefter gennemløbes alle valutakonti og reguleres i henhold til de kurser du har angivet. Ax er i stand til at regulere helt ned på "dags-niveau"

Kursreguleringerne bogføres på konti for ikke realierede kursgevinst/tab. Og i takt med at du realiserer dem (når der bogføres indbetalinger på debitorer og kreditorer) vil der blive modposteret på ikke realisererde kursgevinst/tab og beløbet bogføres på realierede gevinst/tab.

I Ax version 4 har du mulighed for at simulere en kursregulering, så du kan se alle reguleringer inden du kører den endelige kørsel, som bogføres.

Har du i øvrigt spørgsmål, må du gerne skrive igen.

Mvh Jan

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)