Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophævelse af kapitalindskud i virksomhed.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Har et lille problem som jeg godt kunne tænke mig en vurdering af... Har min lille virksomhed med min ven, han ejer 90% og jeg resten. Inden jeg skød penge i virksomheden havde vi nogle møder og blev enig om at virksomheden skulle kører økonomisk ansvarligt mv. Og han skulle lave en anpartshaveroverenskomst som vi havde gennemgået og var blevet enig om. Jeg har rykket for den flere gange men den er endnu ikke lavet!! Desværre har jeg skudt penge i virksomheden og nu begynder han at lave ting jeg ikke kan stå inde for. Bla. har han købt ny firmabil, vi har hans kone ansat selv om vi ikke har penge til det og han har et anpartshaver lån. Mit spørgsmål er om jeg kan hæve købet med henvisning til at disse formalia som er ret vigtige for mig ikke bliver overholdt?

Håber der er en som kan hjælpe mig. Eventuelt sige hvad jeg skal gøre for at forbedre min sag.

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden vi begynder at rette de store kanoner ind:

har du talt med din ven om dette?
er du mest hook på at få forretningen op at køre, eller få dine penge ud?

Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ikke talt med ham om det endnu. Men vil gerne kende mine muligheder, er ved at være træt af at der ikke sker noget selv om man bliver ved med at rykke for det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvorfor laver du den så ikke, og præsenterer den for vennen?

Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen vil jo gerne vide om jeg kan det rent juridisk inden jeg præsentere det for ham. Så derfor ville jeg gerne have en vurdering af sagen (godt nok ikke så grundig.. :o) )

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

 

Det er svært at give et præcist svar på din mail, for hertil kræver flere oplysninger.Men der vel flere ting, du kan overveje.

Er der tale om ulovligt anpartshaverlån, risikerer din ven/anpartshaveren at skulle erstatte selskabets tab i den forbindelse (men der er vel en høj risiko for at han ikke kan tilbagebetale lånet inkl. renter til selskabet?).

Din ven/anpartshaver skal handle i selskabets interesse og ikke i sin egen private interesse og gør han ikke det risikerer din ven/anpartshaveren at skulle erstatte selskabets tab i den forbindelse (men der er vel en høj risiko for at han ikke kan tilbagebetale lånet inkl. renter til selskabet?).

Hvis din ven/anpartshaver ikke handler i selskabets interesse med ansættelsen af hans kone, risikerer din ven/anpartshaveren at skulle erstatte selskabets tab i den forbindelse (men der er vel en høj risiko for at han ikke kan tilbagebetale lånet inkl. renter til selskabet?).

Hertil kommer, at du kan kræve dig tvangsudløst, hvis du ejer mindre end 10 % af anparterne, og 10 % skal opfattes helt bogstaveligt.

Ellers kan du jo selv komme med et oplæg til en anpartshaveroverenskomst med dit forslag til, hvordan I skal køre jeres fælles selskab, og konsekvenserne af at du eller han ikke overholder jeres aftale, f.eks. vil I begge f.eks. kunne risikere at skulle sælge jeres anparter (billigt), hvis I væsentligt misligholder aftalen. Det er vigtigt, at I får en aftale, der passer til jer, og den løsning, som passer til jeres situation, passer måske ikke til andres.

Jeg laver mange af sådanne anpartshaveroverenskomster, så du er velkommen til at vende tilbage, hvis du har behov for assistance til det. Ellers kan du læse mere om disse aftaler her:

http://www.cphlawfirm.com/da/selskabsret/anpartshaveroverenskomster.php

 

Mvh

Karsten

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

PS: Dit eksempel er desværre et ganske normalt eksempel på, at aftaler mellem ejere ikke bliver indgået i tide og man har meget forskellig forventning om måden at drive firmaet på fremover. Og der er næsten ikke noget værre end at se andre folk sløse ens egne penge væk. Og slet ikke, når man kan (forsøge) at gardere sig mod det, ved at aftale sig til rette forinden man skyder pengene ind - eller umiddelbart derefter.

Jeg håber, at du får samlet op på tingene nu.

 

Mvh

Karsten

Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Er det muligt at kontakte dig via mail? Vil gerne diskutere nogle ting med dig omkring ophævelse af køb/indskud og mine muligheder.

Du kan kontakte mig på Jesper@uip.dk eller jesnielsen@hotmail.com

Mvh Jesper Nielsen

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper75:
Mit spørgsmål er om jeg kan hæve købet med henvisning til at disse formalia som er ret vigtige for mig ikke bliver overholdt?

Kun i  den juridiske teori er der argumenteret for, at der efter en konkret vurdering kan indrømmes en anpartshaver adgang til at hæve selskabsforholdet, når der foreligger væsentlig misligholdelse eller bristede forudsætninger...

du har IKKE som anført af en anden debatør adgang til at blive tvangsindløst. det havde du i Gl. dage... Det eneste du kan gøre i realiteten er at sælge anparterne eller lave en aftale...

hvis du ikke allerede har en advokat på banen, så kan du ringe til mig.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)