Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eneret på web-salg i EU

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Indonesien
Tilmeldt 19. Dec 07
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Læst lige denne artikel: http://www.erhvervsbladet.dk/article/20081017/ivaerksaetteri/710150011/

og kan nu ikke lade være med at tænke over at et firma kan få eneret på websalg i Europa...
Det er jo selvfølgelig en taktik for at kunne holde priserne kunstigt høje, men er det overhovedet lovlig?

Hvad sker der, hvis jeg køber et parti (evt. under dække af at ville sælge dem i en kiosk) og så sælger dem via egen webside? Bryder jeg så loven?

 

Finder det i øvrigt noget så klamt, når en producent forsøger at diktere priser og forhandlerled.
Håber i øvrigt, at made4men.dk som har eneretten på websalg, og som jeg kan se tidligere har debatteret herinde, ønsker at kommentere hvorfor de støtter op om det.

Hilsen Michael. 
Uddannet Art Director, er Adobe Certified Expert og super god til XHTML, CSS, Javascript og AJAX. Elsker open source løsning så som Wordpress og Joomla.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

He he.....

Er de sure Hr. Ræv?

1. Ja

2. Ja

3. Vil du have at han (made4men) skal forklare dig, hvorfor han 'accepterer' at have eneret på at sælge et, tilsyneladende, fantastisk produkt? Giver det ikke sig selv?

 

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Eneretten må gælde retten til at være den eneste webshop der kan købe direkte gennem grossistleddene. Du kan lave en aftale med et supermarked om at købe gennem dem, det vil ihvertfald være lovligt. Mde4men gør umiddelbart ikke noget ulovligt og heller ikke uetisk i mine øjne. Den del falder tilbage på producenten.

Mvh Jesper Jørgensen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Som køber ser jeg det altid som en negativ ting når der indgås sådanne eneretsaftaler - for jeg ved at det har det formål, at forhindre en fri prisdannelse i markedet. Så i mine øjne er det en skidt reklame, at fremhæve det.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Som køber tror jeg at vi alle ser det som en negativ ting - som du selv nævner, så eksisterer fri prisdannelse ikke, når der kun findes een forhandler.

Det er jo aldrig fedt at man skal betale mere end højst nødvendigt. Som eneforhandler tror jeg at det er sværere at sige, "Nej du, sælg det igennem så mange som muligt i stedet", som det er at smide en royal flush i poker ;o)

 

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Produktet lyder ret genialt og som noget, der burde blive en salgssucces....

Iværksætter står til at tjene 5-25mio/året
Etableret mega-koncern, står til at tabe 5-25mia/året

Detail-leddet må altså også tabe en tilsvarende andel, på at tage det nye produkt ind. Jeg er bange for at iværksætteren i det tilfælde står tilbage som den eneste (udover befolkningen), der er interesseret i at få gang i salget af sit produkt.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tommy:
Detail-leddet må altså også tabe en tilsvarende andel, på at tage det nye produkt ind. Jeg er bange for at iværksætteren i det tilfælde står tilbage som den eneste (udover befolkningen), der er interesseret i at få gang i salget af sit produkt.

Enig. Derfor kan det også være en god idé med en eneforhandling i en periode, så forhandleren rent faktisk gør en indsats for at markedsføre produktet. Det gavner hverken forbrugerne eller iværksætteren hvis alle webshops kun vil konkurrere på pris.

Så eneforhandlingen er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)