Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bryder jeg ophavsret????

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Oct 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens, jeg er ny her og jeg har virkelig brug for hjælp.

Jeg skal til en manga festival hvor jeg skal sælge tegninger osv. En af de ting jeg også skal sælge T-shirt med mine tegninger på.

Jeg har købt nogle billige tshirts fra Føtex.... er det brydning af ophavsretten hvis jeg solgte disse t-shirts fra føtex med mine tegninger printet på?????????

Jeg synes bare ikke rigtigt jeg overtræder copyrightloven, da jeg jo bare bruger shirten, som hvis jeg foreksempel købte en pakke yankibar og solgte dem i min butik ... Det der er undrende er jo, at jeg ikke tracer shirten, men blot bruger den.

 

Håber i vil hjælpe mig!!!!!

 

Jing P.

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Medmindre der i forvejen er tryk på t-shirten, som du køber i føtex, så vil jeg ikke mene, at du bryder nogles rettigheder. (tænker, hvis du går ned og køber en sort ensfarvet t-shirt, den er nok lidt svært at forklare i retten at man skulle have ophavsretten til!)

Hvis du derimod køber en t-shirt med tryk på i forvejen, og maler videre på den, - så er du ude i noget snavs :)

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Herning
Tilmeldt 17. Oct 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig

Der skulle ikke være nogen problemer, når klædningsstykket er uden tryk på i forvejen - bare du ikke reklamerer med, at det er eget design tøj, og ikke kun eget design af tryk ;)

Luise

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver vist svært at mønsterbeskytte en hvid eller sort t-shirt. Ellers kan du jo bare købe dem et andet sted, der er mange der sælger noname t-shirts. Jeg vil sammenligne dem med at du køber et stykke papir. Du må lave en tegning på papiret og sælge det til andre. Hvis du der i mod køber at maleri og tilføjer et par blå klatter, så kan du ikke sælge det videre og sige at det er din egen idé.

 

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hov ja - det havde jeg da slet ikke lige overvejet. Du skal selvfølgelig ikke købe dem i Føtex, men i stedet ringe til www.rexholm.dk, som er en stor distributør af netop t-shirts mv. i Danmark. Og ja, Føtex har rimelig god dækning på sådan en sort t-shirt :)

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Oct 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey takker for jeres hurtige besvarelser :D jeg havde faktisk allerede købt de der t-shirts da de kun kostede en tier stykket. De er ensfarvede, og har hverken mønstre eller kanter og sådan noget på XD Så jeg håber ikke at jeg bryder ophavsretten ved at sælge dem. jeg vil hverken reklamere for dem eller sige jeg selv har syet dem. Faktisk har jeg ladet de der føtex logo osv sidde på t-shirts´ne så folk kan se at de rent faktisk stammer fra føtex ^^

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Dem ville jeg fjerne hvis jeg var dig - for så bruger du jo deres brand, og det er de sikkert ikke glade for hvis du kommer til at tale med en af deres papirnisser om det Smile

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Hvidovre
Tilmeldt 24. Oct 08
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

okay så du siger simpelthen at jeg ska fjerne de der mærker? er det også nødvendigt at klippe de der mærker af, som sidder i toppen af shirten så? Stick out tongue

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En T-shirt er ikke beskyttet af Ophavsretten, men kan være patenteret eller mønsterbeskyttet. Et evt. tryk på T-shirten kan være ophavsretsbeskyttet, men det forhindrer dig ikke i at købe dem og sælge dem videre. Det som ophavsretten beskytter mod er eksemplarfremstilling (altså kopier af andres værker, hvilket jo ikke er det du gør) og offentlig fremførelse (hvis du f.eks. brugte deres tryk til markedsføring, eller som en avisforside).

> Hvis du der i mod køber at maleri og tilføjer et par blå klatter, så kan du ikke sælge det videre og sige at det er din egen idé.

Jo, det må man faktisk godt. Det har bl.a. en kunstner som Marco Evaristti gjort, da han købte for 3 millioner kroner COBRA malerier, og overmalede dem! Det der i enkelte sager kan komme ind er spørgsmålet om "droite morale", der lidt forenklet sagt handler om, at an ikke må forvandske andres værker. Jeg tror nok der var nogle der forsøgte at ramme Marcos på den paragraf, men han gik vist fri. Den kunsteriske frihed har vide grænser.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)