Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frist for afvisning af faktura

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle. Jeg er ny her. Jeg har et spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe mig med.

 

Vi sendte en regning ud til en kunde den 26. april 2008. Fristen for betaling af regningen var 14 dage.

Vi har rykket adskillige gange på betaling, og har sendt rykkerskrivelser á 100 kr.

Vi hører intet fra dem.

Kunden vender tilbage i dag den 30. oktober 2008 og meddeler, at de ikke agter at betale hverken regningen eller rykkerne!

Er der nogen, der ved om der er en officiel frist for, hvornår man skal vende tilbage på en regning..? Er det inden de 14 dage, der står på regningen?

 

 

Mange hilsner

Simon

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en inkassosag. Men nu er det jo altid svært at rådgive, når man ikke kender til detaljer. Tag kontakt til en advokat og tag den derfra.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

  Jeg giver ret i at det lyder som en inkasso-sag.

Her i huset kører vi med 3 dages "reklamations-ret". Det vil sige at hvis der er noget galt med det som vi har lavet, så skal vi vide det inden for 3 dage.

Men jeg vil så sige til din situation, at hvis din kunde ikke har taget fat i dig og givet en begrundelse for hvorfor de ikke vil betale regningen, så kun du kun gå ud fra at det du har leveret "varen" og de derfor har at betale.
På det tidspunkt hvor kunden har modtaget din regning, bør de gøre indsigelse såfremt de ikke accepterer leverancen eller fakturaen. Det andet er det man kalder stiltigende accept - eller som ordsproget siger "Den som siger, samtykker".

Hvis de f.eks. kommer ud af busken, når de modtager et inkasso-brev, og siger at der var noget galt med det leverede og derfor vil de ikke betale, så har bordet altså fanget. De skulle have brokket sig allerede fra starten af - ellers så må de bide i det sure æble og betale.

Vi har selv oplevet nogle enkelte gange, at vi har været ude i sådan noget som ovenstående. Sidst var det en stak postkort som en kunde skulle have offsettrykt med 3 dages varsel. Efter 2. rykker havde vi stadig ikke modtaget nogen betaling for postkortene. Det var først da vores advokat havde fat i kraven på kunden at der kom en forklaring; Kunden ville ikke betale fordi at farven på postkortene ikke var blevet som vedkommende havde regnet med (PDF'en havde nogle andre farvenuancer på kundens skærm set i forhold til de færdige kort....). Så derfor ville vedkommende ikke betale, da varen var "defekt". Men alle postkortene havde kunden så brugt og sendt ud med den begrundelse "der var ikke tid til at få lavet nye".

Vores advokat kunne så pænt forklare dem omkring god skik og retslige sammenhænge omkring denne sag. Så det endte med at vi fik vores betaling alligevel. Men det svarer jo i bund og grund til at bestille en hotdog ved en pølsevogn og så spise den hele for derefter at nægte at betale, fordi man syntes der var lidt for meget sennep på den.

Så bottomline: Send kunden en sidste skriftlig advarsel om at de skal betale inden x-antal dage, ellers så ryger den til inkasso. Derefter får du en advokat til at kradse pengene ind. Det kan jo være at det du har leveret jo er helt fint, men at kunden i bund og grund blot ikke kan finde ud af at betale (glemmer det, prøver at snyde dig, har ingen penge osv. osv.).

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

"Den som siger, samtykker".
/Jesper

Jeg kunne altså ikke dy mig, Jesper, men jeg håber da, det stadig lyder "den som tier, samtykker".

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

  Du har helt ret - sådan går det når man spiser frokost og samtidigt skriver på Amino Stick out tongue 

/Jesper

Fra København
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for svarene!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)