Hej Janus,
Det kommer lidt an på hvordan du vil lave dine sammenligninger. Men generelt kan det siges, at dine sammenligninger skal overholde markedsføringslovens §5 om sammenlignende reklame:
---
§ 5. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent.
Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når sammenligningen
1) ikke er vildledende,
2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller tjener samme formål,
3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser, herunder prisen,
4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer eller tjenesteydelser,
5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige forhold,
6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde vedrører produkter med samme betegnelse,
7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og
8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse som en imitation eller en kopi af en vare eller tjenesteydelse, der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn.
Stk. 3. I enhver sammenlignende reklame, som indeholder særtilbud, skal det klart fremgå, hvornår tilbuddet ophører, eller efter omstændighederne, at tilbudet kun gælder, så længe de pågældende varer og tjenesteydelser er til rådighed. Gælder særtilbuddet endnu ikke, skal det tillige oplyses, hvornår perioden for den særlige pris eller for andre særlige betingelser begynder.
---
Af etiske hensyn bør du også gøre opmærksom på hvordan dine sammenligninger finansieres. Modtager du f.eks. betaling fra nogle af de virksomheder hvis produkter sammenlignes, bør du gøre udtrykkeligt opmærksom på dette, så dine besøgende selv kan tage stilling til hvordan de skal forholde sig til informationen.
Du behøver ikke at have leverandørernes godkendelse for at sammenligne, med mindre selvfølgelig at du benytter ophavsretsligt beskyttet materiale som grundlag for dine sammenligninger. Hvis data er af generel karakter er den normalt ikke beskyttet. Hvis du derimod selv post-processerer den indsamlede data, vil du dog i visse tilfælde selv have
ophavsretten til dine data. I Mybanker.dk indsamler vi eksempelvis data fra bankernes rentetavler, som er offentligt tilgængelige, men kontrollere, efterregner og ender med en årlig omkostningsprocentsats pr.
bank pr. produkt. Af samme årsag er vores sammenligningslister ophavsretsligt beskyttet.
Og tro mig - hvis der er nogen af virksomhederne der føler sig trådt over tærene, skal du nok få det at vide :)
Held og lykke med det.
MVH Nikolaj