Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

sammenlignings side

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Hvis jeg nu vil lave en side der sammenligner priser på det samme produkt - men fra forskellige leverandører
Skal jeg så have tilladelse fra de leverandører før jeg kan gøre det?
Eller må jeg godt gøre det uden den tilladelse, hvis jeg fx bare "kopierer" dataerne / prisen fra deres egen hjemmeside


Fra Horsens
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Janus

 

Jeg har ikke den juridiske ekspertise til at fortælle om du må eller ej. Men jeg kan fortælle dig hvad praksis er.

 

Der findes et hav af den slags tjenester derude indenfor forskellige produktkategorier.
- Der er dem der gør som dig og ikke spørger om lov. De tjener sikkert deres penge på annoncer på siden, men skal tilgengæld kæmpe for at holde tjenesten kørende da de sider du scanner vil lave alle mulige krumspring for at ødelægge din søgning hvis de ikke bryder sig om det. Du kan også være heldig at de ser det som en positiv idé og springer med på vognen.

- Og så er der dem der har en decideret aftale om at vise et andet firmas produkter i en sammenlignings tjeneste. Den store fordel ved dette er at du måske kan komme væsentligt nemmere til data ved at indgå en aftale om at få stillet en webservice til rådighed. Det vil gøre dit arbejde meget nemmere både at komme i gang med og vedligeholde. Desuden kan du indgå en afiliate aftale om at få provision af de leads du sender over til dem.

 

Hvis du vælger scanningsmetoden skal du være opmærksom på at der er nogle regler om retten til forskelligt materiale. F.eks. kan du ikke uden videre hente billeder og artikler og vise dem på din side da de tilhører den der har lavet dem. Du skal derfor holde dig til produktnavne og priser.

 

Mvh. Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Tilmeldt 13. Mar 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Janus,

 

Det kommer lidt an på hvordan du vil lave dine sammenligninger. Men generelt kan det siges, at dine sammenligninger skal overholde markedsføringslovens §5 om sammenlignende reklame:

---

§ 5. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent.


Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter denne lov, når sammenligningen


1) ikke er vildledende,


2) angår varer eller tjenesteydelser, der opfylder samme behov eller tjener samme formål,


3) er objektiv og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser, herunder prisen,


4) ikke skaber forveksling på markedet mellem annoncøren og en konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer eller tjenesteydelser,


5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige forhold,


6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde vedrører produkter med samme betegnelse,


7) ikke drager utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og


8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse som en imitation eller en kopi af en vare eller tjenesteydelse, der er dækket af et beskyttet varemærke eller firmanavn.


Stk. 3. I enhver sammenlignende reklame, som indeholder særtilbud, skal det klart fremgå, hvornår tilbuddet ophører, eller efter omstændighederne, at tilbudet kun gælder, så længe de pågældende varer og tjenesteydelser er til rådighed. Gælder særtilbuddet endnu ikke, skal det tillige oplyses, hvornår perioden for den særlige pris eller for andre særlige betingelser begynder.

 

---

Af etiske hensyn bør du også gøre opmærksom på hvordan dine sammenligninger finansieres. Modtager du f.eks. betaling fra nogle af de virksomheder hvis produkter sammenlignes, bør du gøre udtrykkeligt opmærksom på dette, så dine besøgende selv kan tage stilling til hvordan de skal forholde sig til informationen.

 

Du behøver ikke at have leverandørernes godkendelse for at sammenligne, med mindre selvfølgelig at du benytter ophavsretsligt beskyttet materiale som grundlag for dine sammenligninger. Hvis data er af generel karakter er den normalt ikke beskyttet. Hvis du derimod selv post-processerer den indsamlede data, vil du dog i visse tilfælde selv have ophavsretten til dine data. I Mybanker.dk indsamler vi eksempelvis data fra bankernes rentetavler, som er offentligt tilgængelige, men kontrollere, efterregner og ender med en årlig omkostningsprocentsats pr. bank pr. produkt. Af samme årsag er vores sammenligningslister ophavsretsligt beskyttet.

 

Og tro mig - hvis der er nogen af virksomhederne der føler sig trådt over tærene, skal du nok få det at vide :)

 

Held og lykke med det.

 

MVH Nikolaj

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)