Du kan også overveje systemet Saldi, som har en gratis version til helt små virksomheder. Saldi er onlinebaseret ligesom e-conomic.
Personligt foretrækker jeg e-conomic fremfor Saldi, da e-conomic kontra Saldi kan en del mere og da der er mange udbygningsmuligheder med e-conomic kontra Saldi.
Hvis du foretrækker et lokalt installeret system, vil jeg mene at den mest simple og billige løsning er Stones Summa Summarum.
Hvilket system der er bedst i din situation afhænger selvfølgelig af dine behov.
Du skal måske starte et andet sted. Hvis du, som du skriver, ikke har nogen ide om regnskab, så kan det betale sig at sætte sig ind i det inden. Et regnskabsprogram klarer det ikke automatisk for dig, men det kan hjælpe dig - men du skal selv have lidt grundviden. Det kan heldigvis ofte fås i diverse vejledninger til regnskabsprogrammer. Hvis det er få posteringer kan du sikkert løse din udfordring med et regnskabshæfte (koster omkring 20 kr.) eller du kan bruge excel som beskrevet.
Jeg holder også af simple programmer til regnskab og personligt bruger jeg sigma regnskab. Det er gratis så langt at du dog skal have en MS access licens. Det er meget simpelt og jeg har set andre bruge systemet uden at have nogen væsentlig indgangsvinkel til regnskab. Det kan bogføre og styre kunder og varelager. Du kan finde det på nettet og downloade gratis og der er en fin vejledning til, der beskriver dels hvordan du fører regnskab generelt og hvordan du bruger systemet.
Jeg mener at Annette fra Inloco indenfor det sidste års tid (kan ikke lige huske det præcise tidspunkt) har skrevet en større anmeldelse af forskellige regnskabsprogrammer - ikke kun et par stykker men et væsentligt antal. Hun er her på Amino men prøv at søge på Amino eller det store internet - det ligger der nok stadig.
Jeg mener at Annette fra Inloco indenfor det sidste års tid (kan ikke lige huske det præcise tidspunkt) har skrevet en større anmeldelse af forskellige regnskabsprogrammer - ikke kun et par stykker men et væsentligt antal.
Jeg er ikke regnskabsnørd og jeg bruger Summa Summarum. Det er enkelt nemt og billigt. Jeg kender revisorer som har kunder der anvender Mammut og der er de virkelig blevet sat på en prøvelse, fordi programmet er meget avanceret og også opfattes som komplekst at bruge. Dvs. det har en masse funktioner som man måske ikke lige har brug for hvis det kun handler om bogføring.
Mammut vil sikkert sige noget andet og har sikkert også en glimrende support så man kan blive en god bruger af systemet, men jeg fornemmer her at det bare skal være noget der er lige til at gå til.
Det overholder bogføringsloven og er let at bruge. Jeg har set at det anbefales af mange forskellige firmaer og revisorer.
Det er dejligt at man ved at programmet fører et lovligt dobbelt bogføringsregnskab. Så får man ikke lige pludselig et skattesmæk fordi et eller andet man ikke kan gennemskue er gået galt. Det har jeg prøvet. Det kostede 30.000,00 kr ekstra i skat. Pas på derude. Vær kritisk.
Nu kommer et regnskab jo ikke automatisk til at overholde loven (god bogføringsskik) ved at det bruger princippet om dobbelt bogføring. Det gør det bare lettere.
Der er jo mange der kender regneark og føler sig hjemmevante i dem. "Det kan alt". Jo - det er netop problemet. I et bogføringsprogram kan du ikke føre en kassekladde uden at debet og kredit stemmer. Det kan du i et regneark.
Med en enbenet postering kan jeg nemt (i et regneark) reducere det regnskabsmæssige overskud med 60.000 og midlertidigt få skatten 30.000 mindre. Det giver selvf. nemt restskat når det skal på plads.
Hvordan gik det - hvad er dine erfaringer pt. med dit regnskabsvalg!
Tråden er jo vel gammel - men selv arbejdert jeg med WinFinans som du kan downloade freeware. Dansk produklt med dansk support mod betaling naturligvis 1000kr/år - kursusmulighed og et meget godt program må jeg sige. Udviklet i MicroSoftAccess !
Jeg bruger det til vor egen virksomhed og professionelt i mit job som økonomiansvarlig administrator !