Vi er 2 tøser som overvejer at åbne en fysisk butik i en lille forstadsby til Århus, hvor vi bor.
Vi har fundet et fint lokale til en mdr. husleje på 2500,- Lokalet er 80 m2 og vi regner med at der ca skal være en 50 m2 butik. Vi vil handle med voksen modetøj til kvinder i den mellemdyre kategori.
Vi har ingen erfaring som butiksejer og har derved svært ved at stille et budget op til om der skal 2-3-400.000 eller endnu mere til, før vi kan slå dørene op ! Og hvad er sandsynligt at kunne omsætte for pr åben dag ?
Er der ikke nogen her på i dette fantastiske forum der har erfaring med det og som bare i overskrifter vil dele det med os ?
Med mindre at der lige er en fra dit område her på forumet, så er det utrolig svært at gisne om hvad i kan omsætte for på en dag.. det kommer jo helt an på produktet, varens, pris, målgruppe, konkurrence osv...
Men til at starte med så vil jeg foreslå at du tager kontakt til erhvervschefen i dit område... De plejer at være meget behjælpelige og vil kunne guide dig igang også selvom du blot er i overvejselsesfasen :-)
Umiddelbart vil jeg dog ikke tro at 4-500.000 er helt forkert til opstart :-)
og lav også et etableringsbudget, hvor I sætter penge af til varelager.
Sæt varekøbet til præcist det halve af varesalget her til at starte med, sådan at I sælger jeres tøj for det dobbelte af, hvad I køber det for. Der er mange måder at starte på, jeg har set butikker med en ret lille økonomi vokse hurtigt og stabilt. Jeg ved dog, at for 100.000 kr. tøj lyder af meget, men det fylder ikke nær så meget, når det er hængt på bøjlestænger.
Når I laver budgettet, så start med udgifterne og se så til sidst, hvor meget I så skal sælge for, for ikke at få røde tal på bundlinjen. Så kan I vurdere det derfra.
Jeg åbnede min butik for et år siden og har 45 kvm. Det kostede ca 500.000 at åbne og hvis i gerne vil vide mere er i velkomme til at ringe eller kikke forbi.
Det første år som iværksætter er der 2 meget store fjender. Den ene hedder husleje og den anden personaleomkostninger.
Da i har en utrolig billig husleje og samtidig er 2 om projektet, er det svært at finde gode grunde til ikke at gøre det. Naturligvis koster det lidt at komme i gang, men i har et rigtig godt udgangspunkt. Konsekvensen hvis det skulle gå galt, står slet ikke mål med glæden ved at skabe - og ej at forglemme, muligheder hvis det går godt.
Nu melder jeg mig på banen også. Den her tråd ramte noget som jeg forsøger at sætte mig lidt ind i
Jeg vil mægtig gerne noget lignende - bare med smykker. Men efter at jeg har talt lidt med nogle forskellige "Kloge-Åger" er jeg kommet lidt (mere) i tvivl. Alene etableringsomkostningerne synes jeg nemlig er skræmmende når man kun er vant til et husholdningsbudget og en fast løn.
Er der nogen af jer som er igang, som stadig har "ondt i maven" over alt pengehalløjet? Eller skinner solen bare
Nu melder jeg mig på banen også. Den her tråd ramte noget som jeg forsøger at sætte mig lidt ind i
Jeg vil mægtig gerne noget lignende - bare med smykker. Men efter at jeg har talt lidt med nogle forskellige ''Kloge-Åger'' er jeg kommet lidt (mere) i tvivl. Alene etableringsomkostningerne synes jeg nemlig er skræmmende når man kun er vant til et husholdningsbudget og en fast løn.
Er der nogen af jer som er igang, som stadig har ''ondt i maven'' over alt pengehalløjet? Eller skinner solen bare
Hilsen Tulle
Hvis der er tale om en rigtig guld og sølv butik, er 500.000 kr. slet ikke nok til at starte ud med. det kræver over 1 mil. pluds at det alene koster 100.000-300.000 kr. at sikre butikken, med gitter osv. endvidere er forsikringerne heller ikke billige. derfor skal der rigtig mange penge til at opstarte en rigtig guld og sølv butik. hvis du bare skal sælge modesmykker, er det selvfølgelig en anden sag. da du ikke skal købe guldkæder til 3000. kr i stykket. i indkøb. så hvis det bare er modesmykker kan det nok laves for de samme penge som en tøj butik.
Hvordan er beliggenheden? Undrer mig bare lidt over den billige husleje.Beliggenhed og parkeringsmuligheder, ville jeg da også nævne som en major issue, hvis I ikke på anden vis skiller jer ud fra konkurrenterne.