Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsstruktur

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Har en kunde, der er et I/S, hvor den ene interessent er købt ud!

De 2 tilbageværende interessenter er far(har et ApS+Holding) samt datter(er udelukkende

interessent)!

Vi taler nu selskabsstruktur pr. 01.01.2009.

Har foreslået datteren, at hun laver et ApS+Holding, og så ligesom fakturerer honorar

ind i I/S`et.

I/S`er et godt og kendt brand, og skulle gerne forblive!

Har i andre ideer, hvorledes man kunne opbygge strukturen på optimal vis fremover?

Og jeg siger det på forhånd, er ikke interesseret i en SMBA-konstruktion.

Alle kommentarer mv.er velkomne.

 

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Din løsning lyder jo meget fornuftig. Eftersom man ikke kender så mange af de underliggende faktorer omkring interessentskabet eller faderens øvrige aktiveter.

Umiddelbart kunne I/S jo evt. omdannes (hvis der er betydningsfuld goodwill), og så kunne anparterne efterføglende ombyttes skattefrit til holdingselskaberne. Derved kommer datteren ikke til at stå med både ApS+holding og andel i et I/S.
Hvis der ikke er betydningsfuld goodwill, kunne aktiviteterne i I/S'et sælges over i et fælles ApS, som er 50/50 ejet af deres respektive holdingselskaber.

Blot forslag - det er som sagt svært, når man ikke kender mere til de underliggende forhold.

/Karsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten!

Tak for dit input!

Mener ikke, at man kan omdanne I/S`et, når den ene af parterne er et selskab(faderens driftsselskab) i dette tilfælde.

Havde det været 2 personer, så ja.......og der er betydelig goodwill! 

 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en spændende problemstilling.

Hvis I/S skal opretholdes OG datterens risiko begrænses så tror jeg også at dit eget forslag er bedst. Men du skriver ikke om datteren arbejder i virksomheden eller hun evt. har anden indkomst, som også kan spille ind - måske er det en idé at holde det som det er af hensyn til hendes topskat.

Men der er jo også f.eks. spørgsmålet om de forventer at beholde virksomheden - i modsat fald skal de forberede sagerne til en exit, og så er det jo helt klart en holdingkonstruktion der skal etableres.

Måske er der et generationsskifte i udsigt? Hvis der er stor goodwill kan det være dyrt i arveafgift og måske kommer der nogle magre år og så kan det være klogt at vente på en lavere værdi af virksomheden.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hillswalk!

Både datteren og faderen arbejder i virksomheden, og overskudsandelen til hver er i millionklassen!

Faderen hæver konsulenthonorar fra driftsselskabet ind i I/S, datteren hæver sin overskudsandel

som personlig indkomst og bruger VSO til opsparing. 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der så aftalt skæv fordeling af overskuddet? Eller ejerandelene er måske ikke 50/50?

Hvis der ikke er andre børn bør I allerede nu planlægge generationsskifte.

Er der i øvrigt en speciel grund til at I kigger på selskabskonstruktion nu, der er vel ikke så stor forskel i forhold til da der var en tredie interessent?

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Hillswalk!

Ejerandelen er 50/50.

Der har været en masse ballade med udkøb af den 3. interessent, som til trods for en goodwill-betaling

på et par millioner, gør alt for at skade virksomheden.

Datteren er 40, og har 2 børn.

Faderen er 70, og har yderligere en søn.

Faderen har kautioneret for et par millioner, selvom virksomheden fra start har opnået super-overskud.

Ja....vi kigger på selskabskonstruktionen, fordi vi ikke er sikre på, om den  er optimal.

Desuden skulle faderen gerne slippe for den personlige kaution, som bør ligge i hans driftsselskab.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Peter

Jeg forstår ikke helt at faderen fakturerer interessentskabet, overskudsandelen ender vel samme sted? Får han både honorar + overskudsandel?

Med faderens alder skal der vel så tænkes på generationsskifte, så det er vigtigt at I tænker det ind i selskabskonstruktionen. Skal sønnen have noget med driften at gøre, skal datteren eje det hele,

Jeg nævner det med generationsskiftet bl.a. fordi jeg kender et par eksempler, hvor stifteren sælger virksomheden og beholder et tomt A/S med alle pengene. Successionsreglerne er meget anderledes hvis der ikke er "nok" erhvervsaktiver (og udlejningsejendomme tæller ikke med her). Der skal altså generationsskiftes/succederes mens virksomheden er aktiv.

Hvis der ikke er væsentlige risici er det vel ingen grund til at datteren har et selskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..jeg har formuleret mig forkert, der er faderens driftsselskab, der ejer 50% af I/S`et!

Nej...sønnen skal ikke have noget med driften at gøre.

Nej...kan ikke lige overskue, om det ville være en fordel for datteren med et drifts-og evt. holdingselskab.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener ikke, at der skulle være noget problem i at omdanne et I/S, når den ene interessent er et ApS. - der er nok lidt kompliceret, men ift. goodwill og skatteudskydelse, så kunne det meget vel tænkes at være den mest optimale løsning.

Ud fra "casen" synes det ikke logisk, at datteren både skal have holding- og driftsselskab. Ved at du laver omdannelsen, kan hun - ligesom jeg tidligere skrev - ombytte de nye anparter til stiftelse af et holdingselskab.
For faderens vedkommende er han lige så godt stillet - dog med undtagelse af, at han får I/S'et over på anparter, hvorved de fremtidige muligheder for generationsskifte eller salg forbedres.

Det virker også en smule rodet, at faderens drift ejer I/S'et imens han over driftsselskabet har et holding. Strukturen burde søges gjort mere flad, således Holding besidder begge ejerandele. - det burde (alt andet lige) forbedre råderummet for de fremtidige ejerstrukturer.

/Karsten

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)