Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsstruktur

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bookkeeper og Hillswalk!

Tak for dit input......meget rart at få belyst problemstillingen fra flere sider!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Så må du Karsten meget gerne fortælle os hvorfor det ikke skulle være et problem at omdanne et I/S når den ene interessent er et selskab. Det er der nemlig ingen andre rådgivere der har et svar på, for det er rent faktisk ikke muligt:

  • Man kan ikke omdanne en ideel andet af et interessentskab efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse. Det er et krav at hele virksomheden omdannes. Dvs. at alle interessenter omdanner efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse. Lov om skattefri virksomhedsomdannelser omfatter kun personer.
  • En selskabsejet aktivitet kan "omdannes", dvs. indskydes i et andet selskab ved en skattefri tilførsel af aktiver eller ved en spaltning. Der er vi ovre i fusionsskattelovens regler. Det kan selskabet ikke hvis der kun er tale om en ideel andel. Jo ved en såkaldt ophørsspaltning kan det lade sig gøre.  

Men ellers havde den optimale situation for mig at se været et fælles driftselskab som far og datter ejede via hvert deres holdingselskab. For faderens vedkommende ville det så være et søsterselskab til dennes driftsselskab, hvis der ellers er anden aktivitet i dette. Er der ingen aktivitet i dette udover I/S andelene kunne man bruge dette som driftsselskab.

Men som sagt: Det er faktisk ikke muligt at løse denne situation, uden at det indbefatter en skattepligtig overdragelse for faderen eller datterens vedkommende, og der vil det umiddelbart være billigst at lade faderen handle da han kan slippe med 25% selskabsskat

  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent!

Hvad vil du kunne foreslå så?

Hvordan ser du en optimal løsning?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg rettede det lidt til og som du kan se så er min løsningsmodel ikke særligt opløftende. Jeg overvejede noget med at overdrage med succession (far og datter) men problemet er jo at man ikke opnår noget ved at I/S'et ejes af hhv. faderen selv og hans selskab. Han kan stadigvæk ikke omdanne.  Så kunne man måske overveje SMBA tanken - i mangel af andre muligheder - men mig bekendt kan man heller ikke bare overdrage en I/S andel til et SMBA uden skattemæssige konsekvenser.

Jeg mener faktisk at de er låst.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjahh...

Hvis man anlægger den betragtning, at ApS'et er en selvstændig juridisk enhed (og det er det jo i lovens forstand), så ApS'et ud fra betragtning vel ikke anderledes stillet end den selvstændige person, som omdanner sin personlige virksomhed.

Jeg er godt med på, at personen i sit tilfælde skal omdanne samtlige hans/hendes personlige virksomheder for at "hele virksomheden" kan omdannes.
For ApS' vedkommende mener jeg dog, at situationen må anskues ud fra at I/S er "hele virksomheden" - ApS'et bør stå som værende sig selv uden at I/S inddrages. I/S-andelen indgår jo som kapitalandel/datter, hvilket det også vil være, hvis det blev sat på anparter.

Håber ikke det er alt for kringlet formuleret, men ellers må jeg forsøge mig igen,

Det kan godt tænkes, at ovenstående ikke har hjemmel ift. lovgivningen, men jeg mener i hvert fald at det ville være den praktiske og mest logiske metode til en omdannelse i en sådan situation. - såfremt lovgivningen ikke er bygget op ud fra det, så synes jeg egentlig at der foreligger en ulogisk opbygning på netop det punkt!

/Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Se det har du fuldstændig ret i Karsten. Det er ulogisk og bemærkelsesværdigt at lovgivningen ikke muliggør dette, men det er alene en følge af at det efter lov om skattefr ivirksomhedsomdannelse er et krav at samtlige interessenter omdanner efter denne lov, og selskabsinteressenten kan ikke omdanne efter denne lov men kan kun gøre det efter fusionsskattelovens regler.

Jeg tror da også det er noget som man meget nemt kunne få skatteministeren til at gøre noget ved.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, så det problem jo løst!

Peter, du skriver bare til Kristian V. og ber' ham få styr på det, så vi kan få et lovgrundlag der harmonerer med de praktiske situationer.
- bare skriv at det var noget, der skulle have været ændret for længe siden ;)

Godt vi fik styr på dét :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...Bookkeeper....jeg må i det kreative hjørne!*S*

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men det er bare ikke helt så enkelt som det ser ud til. Hvis man skal lave lovgivningen om på dette punkt vil det være et brud med adskillige principper i lov om skattefri virksomhedsomdannelse og fusionsskatteloven: Alle interessenter skal bruge LOSV - det der tilføres ved en tilførsel af aktiver skal være en gren af en virksomhed (og kan som jeg ser det ikke omfatte en ideel andel af en virksomhed).  Men burde/bør det være muligt ud fra et rimelighedssynspunkt: Helt klart ja.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 12. Aug 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg er helt ny i dette forum, men syntes det er en interessant måde at få sparring på.

Jeg er meget enig i de betragtninger du har, men desværre tror jeg som der også tidligere er nævnt at omdannelse af et I/S til et selskab skal ske via lov om skattefri virksomhedsomdannelse som kun omfatter fysiske personers omdannelse af erhvervsvirksomhed. 

Den situation som man har desværre tit ser er der en skævdeling som følge af datter og far har henholdsvis et et personligt ejerskab og ejerskab via et selskab.  Man har ikke været opmærksom herpå da strukturen oprindeligt kom op at stå, og den er vanskelig men ikke umulig at komme ud af. 

En negativ tendens i indtjeningens udvikling vil i den forbindelse naturligvis være uhensigtsmæssig for virksomheden og pengestrømmene men positiv i relation til beregningen af en goodwill iht. goodwill cirkulæret fra SKAT da den nok vil blive reduceret betydelig. Men som  sagt der mangler vi flere oplysninger for at kunne vurdere konkret herpå.

I relation til om datteren skal have et holdingselskab så er det vel fornuftigt på sigt såfremt hun skal drive denne til hun skal pensioneres og derfor kan anvende holdingselskabet til opsamlings tank. Skattemæssigt giver det formentlig det samme I/S i Virksomhedsskatteordningen contra selskab efter de normale beskatningsregler for selskaber. Det eneste tilfælde hvor jeg kan se man skal være varsom er vel når der er risici forbundet med aktiviteten i I/Sét som følge af at et holding vil have personlig hæftelse. Men det kender jeg ikke nok til driften til at kunne vurdere.

En anden ting er at kapitalen som i  jo nok ved for ApSér som følge af den ny ikke fuldt implementerede selskabslov bliver sat ned til 80 t.kr. (blot til venlig info ikke det har den store betydning i relation til nærværende case)

 Blot et lille indspark.

Jesper  Sand

 

Som jeg har forstået situationen er der tale o

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)