Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny solcelle teknologi.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 30. Mar 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan vel sige, at de 3 opfinders idé fra 2008 (!) er faldet lidt til jorden :o)

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her er jo en æld gammel debat tråd...

De solceller der er på markedet i dag udnytter ca. 15-18% af solenergien. Der er et par selskaber der har opnået en performance på 25-30% udnyttelse bl.a. 3D solar og et selskab jeg ikke lige husker, men det er ikke sat i produktion endnu.

3D solar laver som navnet antyder celler med 3D lysindfald på urent silicium og kan derfor lave dem billigere og bedre.

Det andet firma laver en masse små paraboler der samler solen i en lille solcelle i midten.

Hvis de 3 opfindere var gået videre med deres ide vil jeg tro vi havde hørt om det nu, 4år senere, eller også virkede det ikke effektivt nok.

Til gengæld har jeg set en video (som jeg ikke kan finde igen) af et anlæg med ca. 3m gange 2m "sorte energi fangere". Inde i disse paneler var der to rum med hver sin gasart, hvor den ene havde et kogepunkt på minus 60-80 celsius. Når udendørs temperaturen fik denne gas til at koge fik dennes energi den anden gas til at koge (tror jeg). Denne varme blev brugt til at køre en generator der lavede el og varme til et stort hus. Den opfindelse vil jeg håbe vi kommer til at høre mere om. En anden opfinder havde allerede kontaktet ham fordi han havde en opfindelse der meget effektivt kunne lave varme om til elektricitet, og derfor kunne de gøre anlægget meget mindre. I mine øjne lød det både smart og plausibelt men om det kommer på markedet ved jeg ikke.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 30. Mar 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøvede jeg ligesom at gi' udtryk for - at det var en gl. tråd :o)

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Mogens:

Man kan vel sige, at de 3 opfinders idé fra 2008 (!) er faldet lidt til jorden :o)



Shell og BP fandt frem til dem og lavede et trylle nummer og nu er det væk sammen med opfindelsen..
Tilmeldt 16. Jul 12
Indlæg ialt: 10
Fra  2tal Energi Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor er det surt at det altid skal gå sådan, når der opfindes lidt for smarte, vedvarrende energi former. Sad   

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)