Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovgivning vedr. salg af musik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg er en ung herre på 19 år, der lige har et par overordnede spørgsmål vedr. rettigheder i forbindelse med musiksalg. Jeg er i gang med at sætte en hjemmeside op, der skal fungere som en webshop, hvor man kan købe backing tracks (akkompagnement til improviserende musikere), altså MP3-filer, indspillet af mig. Dog har jeg ikke tænkt mig at launche sitet eller påbegynde det, før jeg har fuldstændig styr på, hvilke rettigheder og restriktioner der foreligger mig i forbindelse med salget.
      Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at indspille og sælge numre skrevet af andre, da jeg jo ikke ejer rettighederne til disse. Jeg har altså udelukkende tænkt mig at indspille numre, jeg selv har komponeret. Men jeg bliver nødt til at vide, om jeg har lov til at bruge samples (i mit tilfælde, trommelyde) i mine numre, som jeg IKKE selv har indspillet fra trommesættet. Trommelydene har selvfølgelig mit personlige præg og mit mix, og jeg har selv sammensat de enkelte trommelyde, men har jeg lov til at sælge det trods dette? Følger rettighederne til fri brug og videresalg med, når man køber samples, eller skal man holde sig langt væk fra den slags?

Jeg føler, at der er rimeligt mange ting, jeg skal have på plads før jeg kan udarbejde min plan, da jeg virkelig ikke ønsker at komme i klemme.

Jeg forventer ikke lange fyldestgørende svar fra Aminobrugerne, men jeg ville da lige høre, om der var nogle erfarne mennesker derude, der havde nogle links eller referencer til sider/steder, hvor man kan læse mere om rettigheder i forbindelse med musiksalg :) Jeg ved nemlig ikke helt, hvor jeg skal starte.

MVH
Thomas Johansen

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

Kig på www.koda.dk, som forvalter rettigheder for komponister, sangskrivere, m.v., eller ring til dem. De kan formentlig hjælpe dig med alt det, du skal vide, før du går i gang.

Held og lykke med dit projekt.

Mange hilsener

Anne

 

Freelance tekstforfatter, artikelskribent, taleskriver, forfatter www.taler.mono.net

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kompositionerne er dine, og de lyde du bruger er "royalty fri lyde" - typisk fra lydbiblioteker der er beregnet til produktion, så er der som udgangspunkt ingen ophavsretslige problemer. Hvis du derimod snupper trommelydene fra andre plader skal disse cleares først. Det er en juridisk og økonomisk helvede at have med at gøre, så det vil jeg anbefale dig at holde dig fra - med mindre du har rigtig mange penge og tid :)

Fra Århus
Tilmeldt 29. Sep 08
Indlæg ialt: 330
Fra  Sexytoy.dk Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas.

kunsten i at sample er jo at gøre det så godt at det lyder fedt og at man ikke kan høre hvor de enkle bider kommer fra. og kan man ik høre hvor de kommer fra kan man jo ik betale ;-) og der jo mange ting som lyder ens, og der styr også i ophavsretten at man gern må citere men det jo et hvidt begreb. Men ellers koda.dk eller google ophavsretten så kan du læse lidt om det. og når du selv indspillet dit egen musik ville det være en god ide at milde dig ind i koda.dk mener det koster 500 kr og det giver du kun en gang for hele livet

held og lykke

Sexytoy.dk En livsstils shop med fokus på kærlighed og sex

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)