Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Æv, kunde gået konkurs

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har prøvet at læse tidligere indlæg om emnet, men jeg er lidt i tvivl. Jeg har en kunde som jeg har leveret varer for cirka 20.000 + moms, som nu desværre er gået konkurs. Skal jeg bare fremsende min faktura til kuratoren, og kan jeg trække tabet fra med det samme eller skal jeg vente på at der kommer en afgørelse fra kurator (jeg ved dog at der ikke er penge tilbage i boet) Må jeg hente varerne (de havde bestilt julegaver) hos kunden hvis ikke de er delt ud til deres medarbejdere ?

På forhånd tak for svar

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du må ikke afhente dine varer. Det vil være tyveri.

Du kan trække tabet fra på den måde, at du hensætter de 20.000 som et tab på debitorer, når dit regnskabsår afsluttes (hvis ikke der er en afklaring fra kurator inden). Når der kommer en afklaring, kan du regulere hensættelsen, nulstille debitoren og bogføre det endelige tab. Det er først i den forbindelse, at du får salgsmomsen tilbage, dvs. tilbagefører momsen.

Husk at medtage renter i din henvendelse til kurator, hvis du har påført et rentekrav på din faktura ved for sen betaling.

Ring på 61 28 83 84, hvis svaret blev for snørklet. Så skal jeg forklare det mundtligt.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

  Det er desværre en trist udvikling som sker for tiden.

Jeg er dog meget uenig om hvor vidt du kan hente dine vare hos kunden. I vores forretningsbetingelser står der f.eks. at ejendomsretten forbliver vores indtil den pågældende faktura er betalt. Selvom du eventuelt ikke har nogen betingelser, så vil jeg stadig mene at du godt kan hente varene hos kunden. Hvis de ikke kan betale, så er det, set med mine øjne, ikke deres vare. Men prøv lige at høre en advokat omkring dette. Det er et simpelt spørgsmål som de fleste erhvervsadvokater vil kunne svare på inden for et par minutter. Så det er nok de færreste som vil tage penge for at svare på det.

Du skal så være opmærksom på, at hvis du kan hente dine varer igen, så kan du ikke også gøre krav på de 20.000 kr.
Men jeg vil gætte på, at du i den sidste ende økonomisk set nok vil få mere ud af at få dine vare retur og derved kunne sælge dem igen, end at sidde med et krav på 20.000 kr. over for kunden - som du med stor sandsynlighed aldrig ser nogen penge fra.

/Jesper

Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke få momsen tilbage.

Jeg tvivler på at SKAT vil betale dit likvide tab. Kreditoren har jo indberettet købsmomsen.

Vil du fastholde kravet mod kreditor, så er din chance for at få penge lig nul. Du står aller bagerst i køen. SKAT og evt medarbejdere bliver jo tilgode set først.

Hent dine varer, lav en kredit nota. Så kommer du ud sagen med varer og penge i behold. Hvis det ikke er muligt, må du leve med at du har 20.000 mindre i overskud og tabt 5.000 i likvider.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

msm consult:

Du kan ikke få momsen tilbage.

Jeg tvivler på at SKAT vil betale dit likvide tab. Kreditoren har jo indberettet købsmomsen.

Fra retsinformation.dk:

"I afgiftsgrundlaget kan fradrages 80 pct. af konstaterede tab på uerholdelige fordringer vedrørende leverede varer og ydelser. Såfremt fordringerne senere betales helt eller delvis, skal 80 pct. af modtagne beløb medregnes i afgiftsgrundlaget, medmindre betalingen opnås efter konkurslovens § 96. "

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. lige mine ord.

80% af det konstateret tab.! Det er vel det samme som at sige at du ikke kan få moms refunderet.

Eller misforstår jeg hvad der står. Måske skal vi have Bent Zimmermann til at komme med sin vurdering.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

"80% af afgiftsgrundlaget" - det læser jeg som momsen. altså 80% af momsen.

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan vi lige få lukket denne her! Det skaber jo bare forvirring!

Når man bogfører sit konstaterede tab, løfter man naturligvis salgsmomsen, således at den indgår i næste momsafregning. Det burde enhver bogholder vide.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det jo ikke alle der er bogholdereAmino.

Men så ved vi andre det også. Smile

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...sikke noget sludder...naturligvis fuld momsfradrag ved konstateret tab.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)