Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Portofejl og dermed difference - bogføres hvor??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er kommet til at dumme mig og har kigget efter en løsning herinde :)

I mangel på emballage måtte jeg tage en anden æske ibrug, der bragte potoen i vejret.

Dette lader jeg ikke kunden komme til last, så jeg har naturligvis faktureret kunden den oprindelige porto.

Bogføringsmæssigt ved at tage portoudlægskøbet og kreditere banken eller normal bogføring af salget.

Men nu klør det lidt, fordi jeg jo rent regnskabsmæssigt har en difference - hvor og hvordan skal jeg bogføre dette ??

Bruger Summa.

 

God jul

 

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Hvad er det for en difference du snakker om?

Mener du at du har en difference fordi portoforbruget er større end portosalget? Det burde ikke være problematisk.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 7. Aug 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, det er netop det, det burde ikke være problematisk, men jeg har stirret mig helt blind på det, så løsningen er måske ret enkel.

Det drejer sig om at jeg har bogført et portoudlæg på 42 kr  og Købt portoudlæg for 52 kr og bogført det som alm køb.

Regnskabet stemmer - ingen difference, og jeg kan se at mit portokøb er de 10 kr større end mit portosalg.

Kunden har jo betalt de 42 kr så det er bare mig, der har fået en merudfgift på 10 kr

Men skal jeg ikke rent regnskabsmæssigt dokumentere/bogføre de 10 kr, som der er i difference på en eller anden "dummekonto" Embarrassed

 

 

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er ikke almindeligt at gøre.

Du har ret i, at man skal gøre regnskabet op, for hvis du tjener penge på portoen, skal der betales moms af overskuddet (jf. portoudligningsordningen), men underskuddet på 10 kr. vil du bare bemærke og så ellers gå videre i teksten.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)