Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Messe i Norge - ikke uden problemer

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Sammen med min mand har jeg en internetbutik. Jeg vil fortælle en historie, som jeg håber kan hjælpe andre der havner i samme situation.

Vi har valgt her i opstartsfasen, at det er vigtigt at være synlige, og den metode vi har valgt, har været at deltage i forbrugermesser. Her har vi kunnet kombinere det at få delt reklamemateriale ud, med at få en kontakt til vores kunder som vi ikke får i netbutikken, og samtidig sælge vores varer. Vi er selv meget godt tilfredse med vores debut i Danmark, vi har været på messe i Århus og København. Derfor skulle der heller ikke mange overvejelser til, da vi blev kontaktet af messearrangørerne fra en messe i Oslo. Vi vil gerne sælge til Norge, så det var oplagt at komme op og fornemme, og vi har de rigtige varer til den rigtige pris, få nogle kontakter og igen sælge varer.

 

Tilmelding gik uden problemer, vi fandt også ud af hvordan vi gjorde med momsafregning når vi nu solgte udenfor EU, troede vi. 2 dage før vi skulle afsted finder vi ud af, at der måske er visse problemer. Hvis vi skal have varerne ind i landet, skal der udfyldes toldpapirer (ikke noget for en lille iværksætter), og der skulle ligges moms ved grænsen. Senere har vi også fundet ud af, at man også skal momsregistrers i Norge. 

 

Dagen før ringer vi til alle vi kan komme i tanke om, Norge var lukket helt af på grund af helligdag finder vi ud af, vi havde ellers fået god hjælp af den danske ambassade i Oslo. På et tidspunkt så det ud til, at vi måtte aflyse turen, at vi ikke kunne nå at få papirerne i orden. Hver gang vi ringede et nyt sted hen, fik vi en ny besked, og var til sidst totalt forvirret. Så er det man opdager, hvor meget lettere det er indenfor EU. Endelig får vi fat i Handelskammeret, og løsningen bliver, at vi får lavet et ATA-carnet, som er beregnet på at tage varere med til messe (eller lignende), og tage det hele med tilbage til Danmark. Det var ikke en billig løsning, men en løsning hvor vi selv var i stand til at udfylde papirerne, og frem for alt, at det kunne nås på en eftermiddag. Afsted kom vi, og det var godt nok med bekymringer. Men vi kom både ind og ud af Norge, selvom det ikke var let at komme ud. For vi måtte jo ikke sælge,, og alt vi havde solgt skulle opgives på carneet. Sagen er ikke afsluttet endnu, vi har stadig ikke fået lov til at betale moms til Norge, og vi har en del penge tilgode ved Handelskammeret.

 

Heldigvis var det en god tur, en god messe, og vi solgte rigtig godt af vores varer, så vi håber på at der i den sidste ende kommer noget godt ud af vores anstrengelser.

 

Så, hvis du påtænker at tage på salgmesse i Norge, så har jeg et par erfaringer at dele ud af, og frem for alt, vær opmærksom på at Norge ikke er med i EU, og alt er meget mere besværligt.

 

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)