Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan betegnes min mand som selvstændig i min virksomhed?

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor min mand er tiltrådt på lige fod som mig, men ikke på lønmodtagerforhold. Hvordan kan han redegøre for at han er fuldbyrdet inde i vores virksomhed. Vi deler et overskud, men det er mere overfor andre at han skal kunne dokumentere hans deltagelse i virksomheden. Han står jo ikke på momsregistreringen, men har ikke noget andet arbejde ved siden af.

mvh Hjacobsen

Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Han sætter dig på som kilde.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja... Han kan ikke indtræde på lige fod i en enkeltmandsvirksomhed. 2 personer der driver virksomhed sammen som enkeltpersoner vil være et I/S ( interessentskab). Der kan i lave en I/S-kontrakt, hvor der fremgår hvorledes I/S er fordelt mellem jer og hvordan aftaleforholdnene iøvrigt er.

Henrik

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

hold da op I er hurtige.........:-) men jeres svar forstår jeg ikke, yodk, kilde??? og klovn, jeg mener så at netop dette behøver man ikke at have et I/S selskab for, jeg mener man kan lave en aftale omkring dette..........og dette har jeg ellers set på skrift........et sted og kan nu ikke finde det....

 

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv og se her.......har I set dette før:

Fri fordeling af overskud

Hvis ægtefællerne deltager i driften af virksomheden i væsentligt og tilnærmelsesvis ligeligt omfang, og de endvidere hæfter for virksomhedens forpligtelser i lige omfang, kan ægtefællerne fordele virksomhedens resultat mellem sig som de vil, så længe fordelingen sagligt kan begrundes i virksomhedens drift.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 11. Jul 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Henriette

Normal 0 21 false false false DA X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

Hvis din mand deltager på lige fod med dig, kan det ikke være en enkeltmands virksomhed, der vil jeg give "Klovn" ret i at du kan ændre virksomhedstypen til I/S, ikke at det gør det mere besværligt at drive din virksomhed. For så kommer i nemlig på lige for med hinanden.

Men for at give din mand dokumentation for at han er fra din virksomhed, kan du udskrive en fuldmagt til at han handler på dine/virksomhedens vegne. Nu ved jeg ikke hvor meget ind over han skal arbejde, men hvis det er mindre ting han skal gøre, det det en nem og god løsning.

 

Og det med i deler overskuddet, det gør jo ham til en form for medarbejder? Så ville de klart være nemmere at det blev lavet om til et I/S. I stedet for at du skal registrer dig som arbejdsgiver? (med mindre at din mand får pengene under bordet, hvad jeg ikke tror er tilfældet)

Mvh

John R.

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi jeg ikke ønsker et I/S er at der er så meget bøvl, med at så skal han ansættes som medarbejder med løn am-bidrag osv. og det giver bare en masse bøvl. I/S er jo et selskab og så giver det også vanskeligheder på det bogføringsmæssige område..........det er jo ikke som et enkeltmandsvirksomhed i regnskabsloven

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

I kan da bare bruge reglerne for medhjælpende ægtefælle, hvis ikke i ønsker at oprette et I/S! 

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

men hvad indebærer dette helt nøjagtigt???

Tilmeldt 10. Apr 07
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

og hvad med dette:

En tredje mulighed foreligger for ægtefæller, der deltager ligeligt og i væsentligt omfang i driften af virksomheden. Hvis de begge i lige høj grad hæfter for virksomhedens forpligtelser, kan de vælge at opgøre virksomhedens indkomst samlet. Når virksomhedens indkomst er opgjort, fordeler ægtefællerne overskuddet eller underskuddet fra virksomheden mellem sig. Herefter medregner de hver især deres andel af virksomhedens resultat. Fordelingen må ikke være tilfældig, men skal være sagligt begrundet i virksomhedens drift. Dette skal sikre, at ægtefæller, der deltager ligeligt i driften af en erhvervsvirksomhed, ikke stilles dårligere skattemæssigt, end før de blev gift.

Side 1 ud af 5 (46 indlæg)