Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Linke til nyheder - hvad er reglerne ??

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 196
Fra  Pure Solution Aps Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg overvejer at starte en blog og er helt grøn på området.

Mit spørgsmål går på følgende eksempel:

Jeg har en blog om, lad os bare sige politik som eksempel, jeg ser en artikel om Anders Fogh på Jyllandsposten.dk som jeg bare må have over i min blog.

Kan jeg uden videre kopiere linket/overskriften over til min blog uden at have nogen form for tilladelser fra det oprindelige websted (Jyllandsposten i dette tilfælde) ??  

Mvh.

Martin

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

nej, det mener jeg bestemt ikke du må. du må citere, men ikke deeb linke - tror jeg det hedderjacob

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Tøjner siger, så må du citere, men ikke kopiere.

Men i praksis går medier temmelig langt, når de citerer hinanden. Hvis du bare husker at angive kilden tydeligt, så tror jeg ikke du får problemer ved at bringe et referat. Heller ikke, hvis overskriften er den samme.

Men du kunne jo også overveje, at sætte relevante nyheder ind som et RSS-feed. De fleste medier giver mulighed for, at du kan sætte deres feed på din hjemmeside, og mange steder kan du specificere nogle kriterier, som nyhederne skal sorteres efter. F.eks. kunne du vælge, kun at få nyheder med ordene "Anders Fogh".

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

De danske aviser har generelt en manglende forståelse for, hvordan internettet hænger sammen. Derfor lider de i et vist omfang af linkskræk.

Aviser som Ekstrabladet, Politiken, Berlingske Tidende og Information (for at nævne nogen) har systemer, hvor bloggere får vist backlinks på avisens side, når der linkes til avisernes artikler (også dybe links). Derfor kan man linke problemfrit til disse aviser fra en normal blog.

I praksis linker jeg lige til præcis de sider på nettet, som jeg har lyst til. Jeg ved godt, at jeg ikke er jurist, men jeg tvivler ærligt talt på, at jeg vil tabe en retssag baseret på en typisk blogpost. Et indlæg, hvor jeg beskriver eller kommenterer på en nyhed fra en dansk webavis, hvor jeg evt. bruger et kort citat efter vanlig god presseskik og indsætter et link, så man kan komme videre til den fulde artikel på avisens hjemmeside.

Men bare lige for at slå det fast, så det ikke kan misforstås. Du må ikke kopiere hele artikler og lægge over. Eller tage billeder fra andre hjemmesider uden tilladelse og smække på din blog. Begge dele kan blive temmeligt dyrt.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Frank Hellerup Madsen:

De danske aviser har generelt en manglende forståelse for, hvordan internettet hænger sammen. Derfor lider de i et vist omfang af linkskræk.

Jeg er helt enig!

For ikke så lang tid siden var der en sag med den norske Gule-sider-tjeneste Gulex, som holder en oversigt over nyheder på deres hjemmeside. Derfra linker de så til hele nyheden på diverse avisers hjemmesider. Det fik nogle dinosaurer (fra journalistforbundet vistnok) til at vågne op og true Gulex med bål og brand, fordi det "hot-linkede" (Hvilket de faktisk ikke gjorde, da hot-linking er noget helt andet).

Det er jo også for galt, at man sender gratis besøgende til avisernes hjemmesider!? ... hmm.. Huh?

Men jeg håber da, at man også i den sektor vil vågne lidt op en dag!

Fra Vejle
Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 196
Fra  Pure Solution Aps Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarene så blev jeg lidt klogere på det område.

 

Patrick Blasone:

Det er jo også for galt, at man sender gratis besøgende til avisernes hjemmesider!? ... hmm.. Huh?

Med hensyn til dette så ville jeg da gerne have at folk sendte nogle folk over på mine hjemmesider Stick out tongue

Ha' en fantastisk jul allesammen.

Mvh.

Martin

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de havde lidt brikker hos de aviser, så sendte de bare selv de besøgende til forsiden når de kommer fra en anden side, men ja, det er åbenbart lettere at hyre en advokat

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 838
Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Automatiser din marketing rapportering med Unvault.io.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vel kun hvis de er lidt gammeldags og forbyder det såsom eb.dk:

http://web.ekstrabladet.dk/VisArtikel.sasp?PageID=172400

Om de reelt ville kunne gøre noget aner jeg ikke, men jeg vil da blive færdig af grin den dag jeg læser om en der får den her straf:
Overtrædelser medfører krav om vederlag, erstatning og godtgørelse.

For den her handling:
Til gengæld accepterer vi ikke gentagen og systematisk brug af dybe links direkte til underliggende materiale på hjemmesiden.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)