Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk firma ejet fra udlandet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 02:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er flyttet til Island (af årsager der i højere grad er lyshårede end forretningsmæssige ;) ).

Jeg vil fortsat løse diverse konsulentopgaver for mine danske kunder, som jeg sælger timer til.

Kan jeg eje en dansk enkeltmandsvirksomhed, selvom jeg ikke længere bor i Danmark? Hvad så med beskatningen?

Er der nogle ulemper for mine kunder, hvis jeg opretter et islandsk selskab, og de skal betale til det (ud over det rent praktiske med at overføre pengene)?

Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Host... Er der virkelig ingen der ved noget om det?

Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus

Noget helt enkelt svar findes der næppe på det spørgsmål, der nok vil kræve nogle timers juridisk undersøgelse. Svaret på dit spørgsmål afhænger i bund grund af, hvor du vil blive anset for at være skattepligtig af den indkomst, du via din virksomhed tjener på dine kunder bosiddende i Danmark.

For at kunne vurdere dette vil det være nødvendigt med en række konkrete informationer om, hvordan din virksomhed er skruet sammen og hvordan dine indkomstforhold i øvrigt ser ud.

Alternativt kunne du overveje, om der kan være en ide i at lægge aktiviteterne over i selskabsform...

Jeg driver selv en lille konsulentvirksomhed med juridisk rådgivning og du er velkommen til at vende tilbage, hvis du ønsker en kort uforpligtende drøftelse af sagen og eventuelt nogle efterfølgende undersøgelser af dine forhold og dine muligheder.

SD 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Normalt er det bopælslandet, der er afgørende for, hvor du skal betale skatten.

Men som nævnt overfor kræves der lidt flere informationer ang. øvrige indkomstforhold, fast ejendom mv.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Bopælslandet vil altid have en beskatningsret når der er tale om en personlig virksomhed. Men hvis nu virksomheden har fast  driftssted i et andet land, eks. Danmark, vil Danmark også have en beskatningsret som kildeland, hvorefter der skal ydes lempelse i bopælslandet.

I og med at han er fraflyttet til Island er Island bopælsland i skattemæssig henseende medmindre der fortsat er bolig til rådighed i DK. 

Derfor er dette i høj grad et spørgsmål om hvor aktiviteten udøves og om virksomheden kan siges at have fast driftssted i DK: Dvs. det er et spørgsmål om hvorvidt han er begrænset skattepligtig til Danmark.

Taler vi om et anpartsselskab er det næsten samme forhold bortset fra at danske selskaber ikke er skattepligtige af faste driftssteder i udlandet. Selve selskabsbeskatningen følger ikke personens hjemland men afhænger af hvor selskabets ledelse befinder sig. Det er ofte sammenfaldende med personen.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)