Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgivelse af skønlitteratur

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Oct 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har set, at en del af jer har erfaring med at udgive bøger og nogle har endda eget forlag - men det er mit indtryk, at de fleste arbejder med faglitteratur. Er der nogen, der har erfaring med den skønlitterære verden?

Jeg er i gang med at skrive en skønlitterær bog, men jeg er i tvivl om, hvordan jeg får den udgivet.

Jeg kan givetvis sende manuskriptet til en række forlag, men mon ikke de modtager så mange uopfordrede manuskripter, at chancen for at komme igennem nåleøjet er minimal?

Jeg har hørt, at nogle gør brug af en litterær agent - men hvordan skaffer man sådan en?

Gode ideer - og især gode erfaringer - efterlyses...

/Bo

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et stort arbejde og også rimelig dyrt at få en bog udgivet og solgt, så det kan være en fordel at bruge et større eksisterende forlag. Skønlitteratur købes ofte mere impulsagtigt end fagbøger (som du typisk går mere målrettet efter) så salgskanalerne vil mere være boghandlere og supermarkeder. Og da boghandlere og supermarkeder er koncentrerede (få på markedet) og ikke altid særligt interesserede i små forlag (administrationen er den samme som for de store forlag og de tjener mest hos de store) kan det være svært selv at slå igennem.

Samtidig er Danmark et lille marked og det kan være svært at slå igennem uden væsentlig markedsføring. Nåleøjet handler jo om hvorvidt du har skrevet en god bog, der er interessant for markedet. Hvis ikke, så er udgivelse fra eget forlag ikke en løsning, men kan være en decideret underskudsforretning. Skal du have dit eget forlag kan det være praktisk at du har som væsentligt mål at udgive en del bøger (ikke kun egne men og andres), så det kan blive en forretning.

At have dit eget forlag er ikke bare et spørgsmål om at udgive en bog (og det lyder jo nemt). Der skal sørges for korrektur, layout, trykning, markedsføring og distribution. Og det er meget større end det lyder og der skal trods alt sælges en del bøger før det bare løber rundt.

Tænk over, hvad du vil bruge tiden på. Jeg vil nok i dit tilfælde anbefale kontakt til et forlag (der findes en del, så det er at tage dem fra en ende). Tal med dem og gerne straks. De vil typisk gerne have en beskrivelse af bogen og et udkast af, hvordan du skriver så de kan vurdere bogen. De kan også give råd og vejledning til dig (skal du gøre noget anderledes - og det er nemmere nu end når du er færdig med bogen så du skal omskrive en masse). Hvis du har (eller får) et godt produkt er de jo ligeså interesseret i at sælge det som du er.

Jeg håber at du kan bruge noget af dette. God fornøjelse.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bo.

Jeg har fået udgivet både faglitteratur og skønlitteratur og kan måske hjælpe dig lidt på vej. Jeg har også undervist på aftenskole i kreativ skrivning. Mine 9 bøger er udgivet på forskellige større og mindre forlag. Ingen er udgivet på eget forlag, og jeg har aldrig brugt en agent.

Litterære agenter, som man kender fra udlandet, er ikke særligt almindelige i Danmark. Såvidt jeg ved, er der kun en enkelt. Du får et link til agentens hjemmeside her. www.ringhof.dk. Jeg kender ikke selv noget til vedkommende, men så kan du selv orientere dig. Agenten skriver på sin hjemmeside, at det er Danmarks eneste litterære agent.

Selvfølgelig er der mange, som sender manuskripter ind til forlagene, og det gælder om at have tålmodighed. Men skriver du godt, skal det nok lykkes. Jeg har selv prøvet at sende rundt til en del forlag, før et manuskript blev antaget, men omvendt også oplevet, at de snuppede et manuskript ved 3. forsøg.

En god måde at få forbindelser til forlagene på, er at tage på bogmessen i Forum i Kbh. i november. Her kan du få en snak med forlæggerne og finde ud af, hvem der er interesseret i lige netop det, du skriver. Der er også forlag, som modtager manuskripter direkte på messen.

Du er velkommen til at sende mig en privat besked eller mail, hvis du har brug for flere tips.

Held og lykke med bogen.

Mange nytårshilsener

Anne

 

Freelance tekstforfatter, artikelskribent, taleskriver, forfatter www.taler.mono.net

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 49
Fra  ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning ApS Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har udelukkende erfaring med fagbøger (både som forfatter og udgiver), men vil tro, at det er særdeles vanskeligt at komme igennem med skønlitteratur hos de etablerede forlag. NOGEN kommer naturligvis igennem, men i forhold til hvor mange manuskripter forlagene får tilsendt tror jeg at langt, langt de fleste bliver skuffede.

Selvpublicering kan være en mulighed, selvom der er mange forhold at have styr på, både inden bogen er klar til udgivelse, samt efterfølgende PR/markedsføring.

Et sted at starte kunne være selv at udgive en e-bog. Det kan være relativt simpelt, især hvis der er tale om et manus uden illustrationer. Via fx www.pubhub.dk (kræver CVR-nr.) kan e-bogen blive gjort synlig hos online boghandlere, såfremt titlen også er oprettet i boghandlernes IT-system Bogportalen/BiBi.

Internationale e-bøger kan fx distribueres via www.smashwords.com

Om dette og meget andet handler min nyeste bog: "Forfatter A/S - Sådan udgiver du en bog og opbygger en business omkring den" ... læs evt. mere her: www.forfatter-as.dk

vh/jan 

KREAKTOR.dk : KOMMUNIKATION MED EFFEKT

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)