Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sikkerhed for mine kreationer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jun 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er selvstændig grafisk designer og kører en netværksbaseret virksomhed med forskellige samarbejdspartnere. mit firma er blevet kontaktet at et andet firma der har et nyt produkt de har designet og skal produceres til sommer.

De ønsker at mit firma skal være med i en lille konkurrence om at lave et logo til deres produkt. de vil spørge 3 bureauer i alt.

Derudover er de er også interesseret i at vi skal komme med bud på et navn til deres produkt.

Faktisk en spændende opgave.

Mit spørgsmål er:
Hvordan kan jeg sikre mig at det min kunde ikke vælger et navn jeg finder på, og så vælger at gå videre med et logo fra et andet grafisk-design-firma.

og omvendt kan der måske også ske dét at min kunde bedre kan li et af navnene fra mine konkurrenter men vælger et logo jeg har designet.

Er der nogen der sidder inde med noget erfaring de kan/vil dele med mig? er der en måde at sikre mine kreationer på?

på forhånd tak

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jan 09
Indlæg ialt: 144
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har ingen ideer til, hvordan du kan sikre dig navnet, men jeg har selv arbejdet med grafisk materiale og har erfaret, at et vandmærke er meget nyttigt.

Jeg er selv blevet snydt rigtig mange gange, hvor kunder har brugt mine ting uden at betale for det. Så jeg begyndte at sætte et vandmærke i, hvor der fx. står: tilhører (firma) eller: mangler betaling.

Håber du kan bruge det. :)

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Det er normalt, at der i forbindelse med sådan en konkurrence opstilles nogle skriftlige betingelser for konkurrencen - herunder hvilket materiale der ønskes udformet til brug for den videre proces. Heri plejer det også at være beskrevet forhold til ophavsrettigheder mv. Er det ikke sket i dette tilfælde?

Hvis der ikke er udformet nogle papirer, ville jeg ved aflevering af materialet bede om, at de underskrev et papir på, at de anerkender dine ophavsrettigheder til det vedlagte materiale, som derefter beskrives. Ovennævnte forslag om et vandmærke er også ok, men det forhindrer dem jo ikke i at kopiere dit oplæg. Hvis du derimod har deres underskrift på, at de anerkender dine ophavsrettigheder til det materiale, som de modtager, så kan du bøffe dem så eftertrykkeligt, hvis de alligevel prøver at snyde.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jun 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for jeres indlæg.

til Kristian: Ja det er en ok idé i nogle situationer.

Til Bertil: Der er ikke blevet opstillet konkrete skriftlige betingelser for konkurrencen der berør noget om ophavsrettigheder mv. jeg tænker dog at det er en god idé, som du siger, at få en skriftlig aftale på plads der anerkender mine ophavsrettigheder.

en ny tanke:
Hvis min kunde nu vælger mig fordi de bedst kan li min stil, men gerne vil have at jeg bruger et andet navn i logoet til produktet (som tilfældigvis kommer fra en af konkurrenterne) - hvordan står jeg så? har jeg så mit på det rene?

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Hvis

dixondk:
en ny tanke:
Hvis min kunde nu vælger mig fordi de bedst kan li min stil, men gerne vil have at jeg bruger et andet navn i logoet til produktet (som tilfældigvis kommer fra en af konkurrenterne) - hvordan står jeg så? har jeg så mit på det rene?

I det tilfælde synes jeg, at du skal gøre kunden opmærksom på, at ophavsrettighederne tilhører konkurrenten og at de skal afklare dette spørgsmål med vedkommende. Så har du handlet fair over for konkurrenten og gjort kunden opmærksom på, at de er i færd med at overtræde en andens ophavsrettigheder, hvilket da er en service over for kunden. De undgår jo risikoen for en dyr retssag og eventuelt dårlig omtale.

Hvis du er i tvivl om kundens etik, ville jeg påpege forholdet vedrørende brug af konkurrentens forslag i en e-mail, så du har noget dokumentation.
Hvis de kører på med at ville bruge konkurrentens forslag, må du jo så vurdere, om du vil bakke ud af opgaven...Indifferent

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jun 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

super - tak for dine inputs.

nu må vi se - det går nok ikke så galt. men det er jo god at være lidt forberedt.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)