Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Differentiering af priser efter eksponering

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jun 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er selvstændig grafisk designer og kører en netværksbaseret virksomhed med forskellige samarbejdspartnere.

Jeg har lyst til at starte en debat som jeg håber i har lyst til at tiltage i.

Nu handler dette ekspempel om grafisk design, men kunne lige så godt handle om en anden varegruppe.

Jeg står nemlig overfor at skulle give tilbud på en grafisk identitet til en virksomhed. Jeg har mange gange kørt med en rimelig fast pris på grafisk identitet da det typisk er den samme kundegruppe jeg arbejder med - men nu har jeg fået en kunde af lidt mere international karakter. og jeg føler lidt at jeg bevæger mig op i et lidt højere luftlag end jeg har været før.

Mit spørgsmål er: "Er det ok/fair/moralsk at differentiere sine priser efter hvilken exponering ens produkter vil få."

Eksempelvis at en grafisk identitet er billig for eksempelvis en lokal vvs-installatør, imens en grafisk identitet til et nyt tøjmærke der skal sælges nationalt, måske endda internationalt, burde være mere værdifuldt.

Selvfølgelig har økonomi meget at sige -  og der kan være stor forskel på budgetterne hos en vvs-mand og et tøjfirma. Men nu tænker jeg mere på selve princippet bag det.

Er spændt på at høre om I har nogle tanker....

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg mener at det vil være helt naturligt, at et logo til et internationalt brand koster langt mere end et logo til den lokale vvs-mand.

For det første skal et logo for et tøjmærke, der skal sælges internationalt, bære et langt større "ansvar". Det skal kunne bruges i langt flere sammenhænge (POS-materiale, hængere, evt. reklamefilm mv.) og forarbejdet med research og tests i forskellige sammenhænge vil være langt, langt større. Desuden vil der være nogle kultursociologiske problemstillinger, som skal tages med i betragtning. Altså for eksempel forskellige kulturers opfattelse af en bestemt farve og form mv - den slags skal også koste penge.
For det andet har et logo alt andet lige væsentlig større værdi for et tøjmærke (genkendelse, branding mv.) end for den lokale vvs-mand, som i langt højere grad får sine opgaver på grund af personlige relationer, tilbud mv. Og dermed siger jeg IKKE, at et godt logo ikke også har betydning for den lokale vvs-mand.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jun 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for dine inputs.

Det er nogle gode argumenter som jeg helt sikkert vil bruge

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)