Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Psoriasis...?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 523
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften.

 

Jeg ville hører om der er nogle her på Amino, der har erfaringer

med psoriasis..? helbredelse..?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jeg har ingen personlig erfaring med psoriasis, men jeg har en sygdom som er meget tæt beslægtet med den:
Morbus Crohn.

Det er kronisk tarmbetændelse og hører under kategorien "Kroniske autoimune sygdomme", ligesom bl.a. psoriasis og ledgigt.
Fælles for disse sygdomme er, at der - indtil videre - ikke er nogen decideret helbredelse for disse.
Det er en defekti vores imunforsvar, som gør at kroppen går til angreb på sig selv. Ved psoriasis er det så huden som imunfosvaret angriber som en form for overreaktion.

Det er heller ikke unormalt at folk med én autoimun sygdom udvikler en anden i større eller minde grad. F.eks. sker det at patienter som har Morbus Crohn, eller dens "søster" Colitis Ucelerosa, kan få noget der minder om ledgigt eller psoriasis.

Men de fleste kan altså leve et helt normalt liv. Heldigvis så findes der en hel del medicin imod disse typer sygdomme og der sker hele tiden en udvilking inden for forskellige typer medicin som kan holde sygdommen nede og patienterne enten helt eller delvist fri for symptomer.
Jeg har hørt fra en jeg kender som netop lider af psoriasis, at sollys og tør luft er noget af det bedste for hende. Derfor er en tur på ferie at varmt solrigt sted noget af det bedste for hende. Ligesom med andre autoimune sygdomme har den også en tendens til at blusse op ved stress eller sygdom hvor imunforsvaret bliver belastet.

Så jeg håber, selvom det ikke er helt den samme sygdom som jeg lider under, at ovenstående svarede delvist på dit spørgsmål Geeked.
Ellers så prøv at kigge på http://www.psoriasis.dk/ hvor du kan finde information om sygdommen, behandlinger m.m. Der er også et forum hvor du kan skrive med andre som lider af sygdommen eller ihvertfald har en eller anden form for erfaring med den.

Hvis der er nogen der vil vide mere om Morbus Crohn, så er der bl.a. http://www.ccf.dk som ligeledes har et debatforum, eller http://colitis-crohn.dk/ som primært er et forum for folk med sygdommen.

/Jesper

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 523
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja de doktorfisk lyder spændende, men jeg kan ikke finde nogle steder på SJ hvor de har en klinik...

Tilmeldt 7. Jan 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Et økologisk naturkrem fra Moa virker helbredende på psoriasis,brandsår og sår generelt. Navnet er: The Green Balm , urtene kommer fra Island men produktionen er i England.  Det kommer snart på det Danske marked.  Deres hjemmeside er www.moa.is  det meste står på Islandsk men hvis du har brug for hjælp kan du kontakte mig på jht@torimport.dk

Mvh

Jon

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 523
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

helbredende på psoriasis..? lidt store ord måske??

Det eneste jeg kan finde er det her: http://ing.dk/artikel/80059 

MEN det gik åbentbart ikke..... øvøv

Fra Randers
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 107
Fra  moveYou med Henrik - Eat, Move, be Healthy Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 523
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik - Kan du uddybe det?

Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en ven med psoriasis; han har 3-4 forskellige steder på kroppen hvor han har rimeligt store område med udslæt.

Han fandt ud af at hvis han satte plastik hen over området (så der hverken kom sol eller luft til det), blev udslættet meget mindre efter et stykke tid. Han endte med at skære plastik ud af fryseposer, som han tapede fast over områderne.

Jeg ved hvorfor det virker eller om det kan hjælpe dig, men nu er tippet ihvertfald givet videre.

Mvh.,

Anders

Fra Randers
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 107
Fra  moveYou med Henrik - Eat, Move, be Healthy Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

På NordicClinic er der nogle rigtige dygtige mennesker som har hjulpet mange mennesker. Og som ser behandlingen med lidt andre briller end så mange andre steder.

Bedste hilsner

Henrik

www.moveyou.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)